Groei in podcasts is vertraagd, mede door de impact van bewegingsbeperkingen door de coronapandemie.
Dit is ondanks een aantal spraakmakende nieuwslanceringen en meer investeringen via tech platforms. Dat blijkt uit onderzoek door Reuters.
Reuters meldt “Ons gegevens tonen aan dat Spotify terrein blijft winnen ten opzichte van Apple en Google podcasts in een aantal landen en ook YouTube profiteren van de populariteit van de op video gebaseerde en hybride podcasts.”
Nieuwspodcasts, waaronder die over het Coronavirus, scoorden goed tijdens de afgelopen pandemie. Podcasts blijken een belangrijk onderdeel geworden van veel lockdown-routines met meer contentconsumptie thuis– hoewel er ook sprake is van verstoring van de dagelijks woon-werkverkeer, traditioneel een belangrijk moment om te luisteren. De netto-impact op het podcastgebruik lijkt gelijk te zijn gebleven Podcasts zijn vooral populair in Ierland (41%), Spanje (38%), Zweden (37%), Noorwegen (37%) en de Verenigde Staten (37%). minder mensen gebruiken podcasts in Nederland (28%), Duitsland (25%) en het VK (22%).
Geef als eerste een reactie