De tv-reclamemarkt maakte vorig jaar een totaalomzet van 821 miljoen. Een stijging van 3 procent in vergelijking met 2017. In dat jaar daalde de reclameomzet voor tv nog met 5,2 procent. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2018 van tv-marketingorganisatie Screenforce.
De kijktijd is in 2018 gedaald met 2 procent, een daling die lager was dan de jaren ervoor. De totale kijktijd kwam in 2018 uit op 173 minuten. Uitgesteld kijken steeg naar 17 minuten per dag (9,8 procent van de totale kijktijd). Er wordt voornamelijk uitgesteld gekeken naar buitenlandse films, Nederlandse series, spel- en quizprogramma’s en talentshows. Sport en nieuws- en actualiteitenprogramma’s worden het meest live gekeken.
Zowel het eerste als het tweede halfjaar hebben een groei in bestedingen laten zien. De tv-spotmarkt laat na een daling in 2017 een forse stijging zien in 2018 van 3,9 procent. De tv-spotmarkt is hiermee uitgekomen op 728 miljoen euro. De tv-bestedingen voor non-spot zijn in 2018 met 3,3 procent gedaald naar 93 miljoen euro.
Geef als eerste een reactie