De Rijksuniversiteit Groningen, Amanda Brouwers (Podgront), en Bob den Hartog (Dag en Nacht Media) hebben onderzoek naar podcasting gedaan. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en BNR Nieuwsradio ondersteunden het onderzoek.
Doel van het onderzoek was enerzijds om kennis te verzamelen over podcastluisteraars, maar ook om makers meer inzicht te geven in waar ze mee bezig zijn. Uit de resultaten trekken zij zeven conclusies: vier over het algemeen gebruik van podcasts, twee over de band tussen maker en luisteraar en één over verdienmodellen.
In Nederland is er tot op heden geen regelmatig terugkerend onderzoek over podcasts geweest, zoals in Amerika, waar vanaf 2006 het onderwerp podcasting een significant onderdeel werd van een jaarlijkse survey naar digitale mediaconsumptie10. In het Nederlandse consumptie-onderzoek Media:Tijd wordt podcasting wel meegenomen onder het kopje ‘uitgesteld radio’ of ‘radio op een ander moment’, maar wordt het als te klein geacht om er uitgebreid aandacht aan te besteden.
De aanbevelingen voor podcasts
1. Bedien je niche, niet heel Nederland
2. Wil je intimiteit in je podcast, werk er dan bewust aan
3. Wees je bewust van het moment waarop je publiek luistert (en pas daar
eventueel je podcast op aan)
4. Doe aan cross-promotie bij soortgelijke podcasts
5. Wees voorzichtig met een extra app voor je podcast
6. Doe iets wat jij leuk vindt, want dat is te horen
Aan dit onderzoek deden 1.099 podcastluisteraars mee, 36 makers zijn geïnterviewd.
Een deel van het onderzoek is hier in pdf in te kijken.
Enkele onderzoeksgrafieken uit het rapport:
Zeer gedetailleerd en uitgebreid onderzoek. Veel dingen die erin staan heb ik als podcastmaker van het eerste uur (sinds 2008) al proefondervindelijk ondervonden, maar ga hier zeker bruikbare informatie uit halen!