Hé er is geen bal op de TV
Alleen een film met Doris Day
En wat dacht je van net twee
Eine wiener operette, nee!
Een bekende alinea uit het liedje ‘Doris Day’ van de band Doe Maar in een tijd dat veel Nederlanders zich in de koude oorlog zorgen maakten om ‘de bom’. Ook nu leven we in onzekere tijden én is er weer geen bal op de tv.
In plaats van juni lijkt op veel fronten het zomerseizoen op televisie al begin april gestart. En deze zomer gaat dit tv-seizoen er dorder uitzien dan normaal, aangezien zo’n beetje alle grote (sport)evenementen zijn afgelast, waaronder de Olympische Spelen, EK Voetbal en het Songfestival. Op Koningsdag kunnen we met de oranje tompoes enkel naar herhalingen van de laatste zes Koningsdagen kijken en NOS gaat documentaires en andere sportmomenten opnieuw uitzenden.
Stilvallen van veel tv-producties heeft niet alleen impact voor komende maanden, maar ook impact op het komende tv-seizoen vanaf september. Naar verwachting zullen de seizoenpresentaties van omroepen minder programma-aankondigingen bevatten. Ondanks dat de meeste mediabedrijven nog geen ontslagen hebben aangekondigd, stapelen er toch veel donkere wolken boven de Nederlandse televisiewereld, waarin veel freelancers op opdrachtbasis aan producties werken. Geen ontslagen bij een mediaorganisatie betekent dus niet direct dat er geen persoonlijk leed is.
Door programmamakers wordt er soms ook creatief omgegaan met deze crisis, waaronder Cornald Maas, die met het idee voor een songfestival-alternatief onder de titel “Love Shine a Light” kwam en Beau Erven Dorens, die vanuit zijn eigen huiskamer in no time de nieuwe talkshow ‘Beau Blijft Binnen’ heeft opgezet.
Daarnaast biedt de huidige situatie komende maanden ook nog de mogelijkheid om via de Nederlandse VOD-platforms eens te grasduinen in het mooie tv-programma’s, die er afgelopen jaren gemaakt zijn. De Nederlandse televisie-industrie staat internationaal bekend om haar hoogstaande kwaliteit in shows, tv-series, documentaire en films. Met de tientallen lineaire tv-zenders hebben we eigenlijk nooit de tijd gehad om alle tv-parels te bekijken. Hopelijk wordt de kijker de komende tijd voldoende geïnspireerd om eens een kijkje te nemen in de mooiste Nederlandse tv-programma’s van afgelopen 69 jaar.
Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.
Hopelijk wordt de kijker de komende tijd voldoende geïnspireerd om eens een kijkje te nemen in de mooiste Nederlandse tv-programma’s van afgelopen 69 jaar.
Dan moet de kijker wel meer toegang krijgen tot deze programma’s.