Helft van NPO-bezuinigingen zou kunnen worden opgevangen door extra reclame-inkomsten STER

Het nieuwe kabinet wil 100 miljoen euro bezuinigen op de publieke omroep. Door soepelere reclameregels bij de Ster kan de helft van deze bezuinigingen worden opgevangen door extra reclame-inkomsten. In 2023 realiseerde de Ster ruim 201 miljoen euro voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) met de verkoop van advertentieruimte op de kanalen van de landelijke publieke omroep.

De Ster draagt al lange tijd gemiddeld 200 miljoen euro per jaar af aan het ministerie van OCW. Dit stabiele bedrag draagt significant bij aan de kwaliteit van de publieke omroep. Echter, sinds de beperkingen van voormalig minister Arie Slob, die onder andere de verkoop van online reclameruimte bij de publieke omroep beperkte, staat deze bijdrage onder druk.

Frank Volmer, algemeen directeur van de Ster, zegt: “We zijn trots dat we over 2023 opnieuw een mooie bijdrage voor de publieke omroep hebben kunnen realiseren, maar maken ons ook zorgen. We zien dat de lineaire kijk- en luistertijd daalt en kunnen dat door de maatregelen van Slob niet compenseren met de groei van online mediagebruik. Als dit niet verandert, zal afgelopen jaar naar verwachting het laatste jaar zijn dat de Ster een bedrag boven de 200 miljoen euro kan afdragen en zal de omzet op termijn dalen naar 150 miljoen euro. Terwijl we op termijn 250 miljoen kunnen afdragen als de maatregelen van Slob worden teruggedraaid en we de mogelijkheden binnen wet- en regelgeving volledig benutten. Een belangrijke som geld in een tijd van economische uitdagingen.”

Het terugdraaien van de maatregelen van oud-minister Slob zou niet alleen betekenen dat de publieke omroep op een stabiele – en aanzienlijk hogere – bijdrage kan rekenen en er minder bezuinigd hoeft te worden op de programering.

Frank Volmer benadrukt: “Als de maatregelen van voormalig OCW Minister Slob worden teruggedraaid, zal dat 50 miljoen euro aan extra reclame-inkomsten opleveren en zelfs 100 miljoen euro ten opzichte van waar we op afstevenen als we niet ingrijpen.”

27 Comments

  1. Tuurlijk.
    De kijker blij met meer reclame en de private on line aanbieders zoals de kranten blij met nog meer oneerlijke concurrentie.

    • Wanneer het niveau van de kranten eens beter wordt, komen er meer bezoekers en worden meer mensen lid. Zolang dit niet het geval is, blijft men weg. Dit heeft niets met oneerlijke concurrentie te maken maar met het gebrek aan kwaliteit.

  2. Nee dan moet er natuurlijk niet meer reclame gaan komen. Dat hoort niet thuis bij de publieke omroep of in elk geval in zeer kleine mate. Zoals bij de VRT in België. De Nederlandse publieke omroep kan prima naar dat model zonder al die aparte omroepclubjes en met een klein beetje reclame rondom de prime-time programma’s.

  3. Niet nodig die extra Ster inkomsten. NPO3 schrappen en allen onnodige tussenlagen en managers weg en je wellicht zelfs 100 miljoen extra over.

    • Als je alle omroepen schrapt. Jongeren tv en 3FM op laat gaan in een nieuw online jongeren platform, stopt met NPO1&2 Extra en flink snijd in de management laag van de NPO zelf kunnen NPO3 (met een andere invulling waaronder alle sport) en alle programma’s en series die de mensen graag zien gewoon blijven. Al zullen de omroepen de komende tijd gaan dreigen dat deze programma’s zullen verdwijnen vanwege de bezuinigingen.

      • @Rogier Ik weet heel goed hoe het in elkaar zit. Je zegt eigenlijk precies het juiste zinnetje. Dat is namelijk het grote probleem hoe het in elkaar zit. Daarom moet het juist helemaal op de schop. En ja, dat is niet leuk want dat gaat een hoop banen kosten. Misschien wel die van jou. Ik denk dat dit zomaar is het geval zou kunnen zijn. Mist Nederland niets aan dat merk ik al.

        Wel grappig dat ik altijd praat met hoge baasjes en deskundigen op media en dat mensen zoals jij (die denken dat ze binnen de media wereld iets voorstellen/of hebben voorgesteld terwijl dat niet zo is) dan hier gaan zeggen dat ik er allemaal geen verstand van heb en het verkeerd zie. Maar dat zal me echt een worst wezen.

        • Wat een aannames weer… Jammer. Dat er bezuinigd kan worden ben ik het mee eens, dat kan binnen elk bedrijf. Wel blijkt uit diverse onderzoeken dat je jongeren via meerdere ‘kanalen’ moet vinden wil je ze binden aan je. Daarom ben ik tegen het opheffen van bv 3fm. Je moet juist nieuwe muziek en hits combineren zoals dat eerder ook het geval was in de jaren 80 en 90, maar meegaand met de tijd van nu. Zie 3FM ook als een kweekvijver voor nieuw talent in de muziek en voor dj’s. Een echte mooie publieke functie krijgt dit dan. En nee, ik werk er niet!

          • Ja daar ben ik het allemaal mee eens maar dat hoeft al een hele tijd niet meer op 3FM de radiozender. Ik heb vaak over dat brede jongerenplatform dat de NPO zou moeten maken. (allang had moeten hebben) Daar kan 3FM en dus ook die kweekvijver van nieuw talent een van de onderdelen van zijn.

  4. Die hele ster moet verdwijnen. Leeflang zegt zelf in een artikel hier op spreekbuis:

    “In een democratische rechtsstaat is een sterke, van politiek en commercie onafhankelijke publieke omroep van cruciaal belang.”

    Hypocriet geblaat
    Zogenaamd politiek correct woorden spuwen, zolang het je maar niet met het kip met de gouden eieren komt
    Wat doet de ster dan op de publieke omroep.

    • Zou ook nog kunnen. Dat vind zijn weg wel bij de commerciëlen en de streamingdiensten. De NPO zal zeggen maar dan zal er nog maar weinig aandacht zijn voor kleinere sporten. Dat echter nu ook al het geval.

    • Leg eens uit dan… wat bespaart men en wat kost het aan reclame-inkomsten voor andere programma’s. Geef eens een overzicht…

  5. Ik zou wel eens willen weten wat dat mens verdient.
    Al die tussenlagen en managers verdienen denk ik sowieso belachelijk veel voor hetgeen ze doen.

  6. hmm, dus 275.000,- per dag bezuinigen, met 4 extra spotjes per dag moet het wel kunnen die 100 miljoen, in z´n geheel geen aderlating

  7. Dit lijkt mij een uitstekend idee. Op deze manier hoeven adverteerders hun budgetten niet aan buitenlandse platformen te besteden en kan er minder bezuinigd worden op NPO-programma’s.

  8. Volgens mij was uiteindelijk de onderliggende bedoeling het hele omroep-bestel kleiner, doelmatiger en efficienter te maken. Het lijkt me niet de bedoeling om de status quo te handhaven door maar extra inkomstenbronnen aan te boren.

      • Maar beste Ruud, naar 3 luistert de doelgroep te weinig en dus is het nergens voor nodig dat er nog steeds miljoenen worden gespendeerd aan het in de lucht houden van deze zender. Daarbij moet de NPO helemaal niet bezig zijn met de commerciële doelgroepen. Daar zijn de commerciëlen voor.

  9. Mee eens.
    Om te beginnen 5 op FM ipv 3.
    En 20 – 49 muziek zenders niet nodig als publieke omroep.
    Liever serieuze gespr woord stations als BBC Radio 4 en 5 Live.
    Dus R1 splitsen in Nieuws en Sport, de waan vd dag, en een achtergrond zender als BBC4 met serieuze lange gesprekken, en waarom geen hoorspel.

  10. Wat is nou het doel? Bezuiniging of een kleiner npo.
    Betekent kleiner ook dat het minder kost?

    Bovendien zijn er wettelijke eisen aan de npo. Als in de wet staat dat ze voor iedereen programma’s moeten maken, dan kun je een generatie niet uitsluiten. Als ze via het ene geld binnenhalen om het ander te betalen, winwin situatie toch?
    Als het doel een kleiner npo is dan kan dat weleens geld kosten.

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. NPO is grootste podcastuitgever van Nederland, maar hanteert geen podcastadvertenties - Spreekbuis.nl
  2. STER wil commerciële advertenties mogelijk maken op NPO-podcasts en websites - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*