Terwijl de NPO-top de laatste weken flink onder vuur heeft gelegen, wist Hagoort tijdens zijn MPJC-interview met Rik Nieman de zaal goed te overtuigen.
Volgens onderzoeksbureau Gfk is Youtube populairder dan RTLXL en NPO Uitzending Gemist bij elkaar. De door de overheid gefinancierde NPO-content doorschieten naar Youtube lijkt dan logisch en vooral voordelig om een groot publiek te bereiken. Henk Hagoort ziet dit ergens anders: ‘Ik snap niet dat met zoveel tederheid over Youtube wordt gesproken’. Volgens Hagoort wordt door velen vergeten dat Youtube een commerciële partij is met andere belangen dan het publieke bestel.
De NPO-leider gaf tijdens het interview aan dat het online NPO-platform nog flink wat verbeteringen moet doorvoeren. Het zijn vooral zaken op gebied van gebruiksvriendelijkheid en techniek die bij ‘online only’ platformen zoals Netflix al in orde zijn. Daarnaast wil hij een grotere scheiding maken tussen lineaire content en dat op VOD beschikbaar is. Veel programma’s zijn vaak niet beschikbaar op het online platform. Henk Hagoort gaf aan dat dit vooral een rechtskwestie is. Hij staat er voor open om bij sommige online content een vergoeding aan de kijker te willen vragen om deze rechten te kunnen betalen.
Geef als eerste een reactie