Herbert Codée over succes EO-jongerenmerk BEAM

De Evangelische Omroep bestaat dit jaar 50 jaar. Jongeren hebben in deze halve eeuw mede gezorgd voor het succes van de EO. Nog geen tien jaar na de oprichting werd in 1975 de eerste EO-jongeren dag georganiseerd waar direct meer dan 20.000 jongeren op afkwamen. In 1980 werd Ronduit (Club) opgericht, de voorloper van het huidige jongerenmerk BEAM, waaronder vele activiteiten werden georganiseerd, zoals de productie van een groot aantal radio- en televisieprogramma’s, een eigen magazine en internetsite, een groot aantal reizen en themaweekenden, een eigen band, verschillende publicaties en meerdere theatervoorstelling. In 1997 had Ronduit, op haar hoogtepunt, ruim 90-duizend leden. In juni 2013 werd Ronduit BEAM.

Herbert Codée is bij de EO productmanager BEAM. Hij legt het huidige succes uit van het EO- jongerenmerk. Dat EO-jongeren met hun tijd meegaan blijkt uit het feit dat de EO recent BEAM lanceerde op de digitale platforms Spotify en YouTube kanalen, deels gedwongen doordat de speciale digitale radiokanalen van BEAM, een jaar geleden, moesten verdwijnen omdat de NPO, de overkoepelende organisatie van de publieke omroep, het mes zette in de themakanalen, mede ingezet door bezuinigingen en herstructurering. “Voor mij kwam de verandering niet als een verrassing”, zegt Codée terugkijkend. “We zagen al langer lagere luistercijfers. Daarom zijn we in het proces naar de opheffing van de digitale radio themakanalen al Spotify gaan gebruiken. We wilden de focus volledig gaan leggen waar ook jongeren zijn, om daar onze content te vermarkten.” Volgens Codée paste het proces van verandering naar digitale kanalen in de trend dat ook steeds meer Christelijke jongeren media gebruiken via digitale platforms zoals YouTube, Spotify en anderen.

Herbert Codée begon zelf acht jaar gelden bij BEAM, als vrijwilliger afkomstig van een lokale omroep. “Ik wilde, als een soort zendingsdrang, bezig wilde zijn met kwalitatief goede Christelijke muziek waarin ook verhalen over geloof zitten terwijl de bands en artiesten ook gewoon op 3FM en andere zenders thuishoren.” Destijds had het radiostation BEAM een tweeledig doel. Overdag was het een regulier radiostation, ’s avonds werd BEAM gebruikt als opleidingsinstituut voor jonge radiomakers die bij EO radio aan de slag wilden. “In het verleden zijn er veel jongeren binnengekomen bij de EO als programmamaker, producer, redacteur en presentator. Een aantal zijn naar bij 3FM en Radio 2 terechtgekomen.” Codée zegt dat opleidingsinstituut nu stil ligt. “Spotify is met 14-duizend abonnees, nu een mooi kanaal is voor de huidige zendingsdrang. “Tegenwoordig promoten we de speciale Spotify kanalen, zoals aanbindingsmuziek, worship, hiphop, Feel Good en EO Jongerendag. Helaas is de duiding die we vroeger brachten via verhalen en interviews minder geworden, omdat er niet meer een radio DJ is die dit persoonlijk brengt maar een digitale playlist.”

Anno 2017 zijn meer dan 50-duizend betalende jongeren, in de leeftijd van 16 tot 21 jaar, lid van BEAM. Herbert Codée zegt blij te zijn met de betalende leden, maar erkent eerlijk dat er wel vergrijzing is opgetreden. “We moeten hard werken om jongeren aan ons te binden.” De EO vindt jongeren nog steeds zeer belangrijk zegt Codée. “Daarmee laten wij als EO mede onze relevantie zien als publieke omroep. Door BEAM zijn wij een van de weinige omroepen die wel de moeilijk bereikbare doelgroep van jongeren bereiken. Dat komt mede doordat onze jongeren in een levensfase zitten waarbij ze opgroeien en zoeken naar identiteit en de rol van het geloof hierbij.” Codée zegt dat BEAM niet wil zeggen hoe ze dat moeten doen, zoals de EO dat vroeger deed. “Wij willen ze graag verschillende artikelen en opinies voorleggen, zodat ze zelf hun gedachten kunnen vormen.” Op de vraag wat het succes is van BEAM antwoordt Herbert Codée: “Bij BEAM zijn we benaderbaar. Wij zeggen niet alleen: dit is ons verhaal en succes. Wij luisteren ook.” Codée doelt hierbij op kleine events die worden georganiseerd waarbij jongeren vrij en direct toegang hebben tot de redactie om mee te werken en te denken over onderwerpen die binnen BEAM worden besproken. “Bij andere jongerenomroep platforms is er meer eenrichtingsverkeer. Wij proberen online en offline aansluiting te houden met onze doelgroepen, waarbij ook face-to-face gesprekken, ervaringen of prikkelende columns ook een belangrijke rol spelen.” BEAM werkt in deze aansluiting met jongeren met gepersonaliseerde nieuwsbrieven en whatsapp berichten, zegt Codée. “1600 jongeren maken gebruik van de BEAM whatsapp dienst. Jongeren hebben hierbij 1 op 1 contact met onze redactie. De input die we hierbij krijgen gebruiken wij in onze programma’s. Jongeren praten via whatsapp bijvoorbeeld over de relatie met hun ouders of voogden, waarbij ze elkaar soms verkeerd begrijpen als het over geloof gaat. Maar ook moeilijke onderwerpen zoals gescheiden ouders of misbruik komen aan bod. Ook de eerste keer op kamers en liefde, seks en relaties worden besproken.” Codée zegt dat BEAM nu beter kan luisteren naar publiek door de inzet van sociale media tools dan in de tijd van Ronduit. “Het jongerenmerk BEAM is meer een community, breder en inhoudelijker geworden.”

Naast het succes van Spotify heeft BEAM ook YouTube ingezet om Christelijke jongeren te bereiken. Elke woensdag om 19.00 uur wordt via YouTube BEAM Redactie TV live uitgezonden dat er uit ziet als een radioprogramma op televisie. Het wordt losjes, speels en heel grappig gepresenteerd door twee presentatoren, waarbij onder andere wordt gechat met kijkers. Codée zegt dat inmiddels 5000 jongeren kijken, live en terugkijkend. “Daar is zeker nog wel wat te winnen. BEAM Redactie TV is oorspronkelijk een radioprogramma, maar heeft inmiddels zo de dynamiek van een televisieprogramma. Het programma is een combinatie van entertainment en inhoudelijk. Het wordt goed opgepakt door de kijkers en heeft inmiddels een grote fan base. Ook hier zie je duidelijk de verandering in luister- en kijkgedrag van jongeren. Zij willen op eigen momenten en tijden iets tot zich nemen. En dat bestaat vooral uit beeld.” Codée zegt niet somber te zijn dat jongeren audio en radio in de toekomst links laten liggen. “Ik geloof dat de podcast steeds populairder zal gaan worden onder jongeren, hoewel ze nu nog moeilijk te vinden zijn.” Hoewel het opheffen destijds van de digitale radiokanalen de EO misschien leek te beperken in haar doel om jongeren op haar manier te willen bereiken heeft deze verandering ook ‘vrijheid’ gebracht, zegt Codée. “Hoewel radio wegviel bleven andere manieren om EO-jongeren te bereiken, zoals een magazine, events en een website beam.eo.nl wel bestaan. Voor radio kregen we nieuwe technieken zoals Spotify en YouTube terug om mee te experimenteren. Dat werkt heel goed omdat hier de jongeren te vinden zijn. Tegen de wens van de NPO (de huidige stelregel is dat programma’s maximaal 5 minuten mogen duren op YouTube, red.) maken we langere programma’s, dat voelt wel als vrijheid. Ook andere omroepen doen dat, de NOS met Mashup en BNN met BOOS. BEAM werkt als jongerenmerk binnen de publieke omroep samen met NOS op 3 en Spuiten en Slikken van BNN-VARA, waarbij ook banners op websites worden uitgewisseld waarin content wordt gedeeld. Codée erkent dat Spuiten en Slikken content op de BEAM website gevoelig ligt bij haar leden. “Daar wordt in de algoritmes wel over nagedacht.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*