[BLOG] Vrijdagmiddag werd om vijf uur op NPO Radio 2 een uur enkel het nummer Zij Weet Het van Tino Martin gedraaid. Onlangs werd ook al na de Songfestival-winst van Duncan Laurence de winnende track Arcade door 100% NL een heel uur lang herhaald. Het is af te vragen of deze acties goed zijn voor het vasthouden van luisteraars.
Het traditionele luisteren neemt al zo’n zeven jaar af. Daar zijn uiteraard andere talrijke redenen voor, waaronder de stijgende populariteit van online radio en podcasts. Luisteraars, die hun favoriete nummer meermaals achter elkaar willen beluisteren komen bij Spotify en Youtube aan hun trekken.
Net als het traditionele televisiekijken heeft ook het radioluisteren de laatste jaren te maken met een terugval. In 2011 bereikte de gemiddelde luistertijd een hoogtepunt met meer dan 200 minuten per dag (bijna 3,5 uur). In 2018 is dat gedaald naar 155 minuten (ruim 2,5 uur).
De lineaire radio zou moeten excelleren door goede dj’s en gevarieerde muziek, die af en toe weet te verrassen. Deze herhaalacties behoren niet op de FM en zijn een minachting voor de luisteraar.
Helemaal mee eens. Evenals tv programma’s.
Klopt. Is een manier om creatieve spraakmakende radio tegenwoordig te bedrijven opvallen door een plaat een uur lang te draaien, en daardoor ervoor te zorgen dat iedereen naar wat anders overschakelt? Triest.
Gebrek aan creativiteit.
“plaatje maar weer dan” (en niet een uur lang dezelfde )
Ben weg gezapt nadat ze het voor de 3e x gingen draaien. Echt wát irritant was dat. Onbegrijpelijk dat Radio2 dit laat gebeuren! Was nog aan het werk en lees nu pas dat ze het een uur lang gingen draaien. Tip voor de zenderdirecteur; voor Duncan en die Danny Vera zap ik ook weg. Omdat jullie het veel te vaak draaien. Sindsdien maar weer naar Veronica of Qmusic.
EdW: weg ermee!
Eerlijk gezegd valt de daling mij nog mee. Gemiddelde luistertijd (van alle Nederlanders?) van ruim 200 naar iets minder dan 150 minuten. Inderdaad:-25%, een duidelijk significante daling, maar in het licht van de vele beschikbare, nieuwe alternatieven nog redelijk substantieel. De luistertijd van “bereikten” (= gemotiveerde, echte radioconsumenten?) nam af van ongeveer 270 naar iets lager dan 250 minuten (-7,4%). Herhalingen zijn vervelend voor de langdurige luisteraar met interesse voor uiteenlopende onderwerpen of muziek. Vanwege de kortere gemiddelde aandachtspanne, maar vooral door het meer impulsieve en incidentele luistergedrag (verschillende doelgroepen op diverse dagdelen?) lijken programmamakers zich genoodzaakt te voelen items regelmatig te herhalen.