Van 31 augustus tot 7 september wordt de eerste editie van Dutch Media Week gehouden. Hierbinnen worden de Open Studio Dagen georganiseerd op 3 en 4 september. Herman Dummer (foto) is de bedenker van beide evenementen. Mediajournalist Peter Schavemaker van Spreekbuis.nl sprak met Dummer.
“Mijn wens is dat er in het weekend van de Open Studio Dagen gewerkt wordt aan een televisieprogramma dat zondagavond, in het weekend van de Open Studio Dagen, op de buis te zien is”
Wanneer kwam je, als bedenker van de Open Studio Dagen, op het idee voor Dutch Media Week?
“Het idee voor Dutch Media Week is de afgelopen jaren gaandeweg ontstaan. Tijdens mijn jaarlijkse ronde voor de Open Studio Dagen, waarbij ik verschillende partijen vraag of ze willen participeren, merkte ik steeds meer een grote behoefte om in contact te komen met bestaande klanten of toekomstige klanten. Men wilde b2b-faciliteiten.”
Een verdieping van de Open Studio Dagen?
“Ik vind het zelf meer een verbreding, omdat de Open Studio Dagen business to consumer is. Doordat we van de Open Studio Dagen een onderdeel hebben gemaakt van Dutch Media Week hebben we het breder getrokken.”
Noem eens een voorbeeld van deze verbreding.
“Een van de mooiste voorbeelden is het congres op donderdag 1 september van de NLPO (OLON) en VNG over het belang van lokale (streek)omroepen. Daarnaast is er ook sprake van verdieping; het congres gaat over een heel specifiek onderwerp, waarop 180 bestuurders uit heel Nederland inhoudelijk ingaan. Het congres wordt 1 september van 10.00 – 13.30 uur gehouden in Beeld en Geluid.”
“Het goed is dat dit NLPO/VNG congres wordt gehouden om het onderwerp (lokale) streekomroepen óp en of hoger op de agenda te krijgen”
Tijdens het congres kan ook nieuws worden gemaakt door te horen wat de bestuurders eigenlijk vinden van de lokale omroep en (streek)omroep. Nog steeds wordt veel geld door gemeenten niet geoormerkt voor de lokale omroep en (streek)omroep.
“Ik faciliteer het congres, inhoudelijk ben ik er niet bij betrokken. Maar Dutch Media Week wordt een platform waarbij men nieuws kan maken over de staat van de media in Nederland.In antwoord op jouw vraag hoop ik dat NLPO en VNG dat gaan doen.”
Tijdens het congres over het belang van lokale (streek)omroepen zijn oa. Burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum, trendwatcher Sander Duivenstein, Bernard Kobes en VNG ambassadeur en burgemeester van Kampen Bort Koelewijn de gasten in het panel.
Het congres wordt geleid door Arne Weverling, lid Raad van Toezicht van de NLPO, voorzitter van de wethoudersvereniging, bestuurslid van de VNG en wethouder van de gemeente Westland. Wat voor soort vragen gaat hij stellen, vanuit zijn achtergrond?
“Ik denk twee kanten van het dossier; prikkelende vragen om te kijken welke plek media innemen binnen de gemeentes en de 180 bestuurders die aanwezig zijn en reageren op het vraagstuk over samenwerking tussen kleine lokale streekomroepen. Dat laatste is een actueel onderwerp. Deze onderwerpen en vragen geeft al aan dat het goed is dat dit congres wordt gehouden om het onderwerp óp en of hoger op de agenda te krijgen.”
Welk ander onderdeel binnen de Dutch Media Week wil je onder de aandacht brengen?
“Op 6 september, 11.00-14.00 uur, in het Hilversumse Raadhuis, wordt een eendaags symposium gehouden over digitale buitenreclame en omgevingskwaliteit. Dit symposium wordt georganiseerd door het Nationaal Adviesbureau Buitenreclame (NABB), de gemeente Hilversum en Ngage Media, een marktleider op het gebied van digitale buitenreclame die op het Mediapark gevestigd is. Op digitale schermen komt reclame voorbij, maar juist al die schermen in de publieke ruimte gaan leven als je deze lokaal weet in te vullen met lokale content. Alleen als reclamezuil hebben ze een andere functie, dan worden het meer schermen zoals die al langs de snelweg staan. Het mooie aan Dutch Media Week is dat deze verbreding aan onderwerpen besproken gaan worden in Hilversum Mediastad, daar wordt al over deze onderwerpen nagedacht en aan gewerkt.”
“Hilversum is altijd de voorloper én de kern geweest van wat er speelt op het gebied van de media”
Hoe vooruitstrevend is Hilversum als Mediastad?
“Hilversum is altijd de voorloper én de kern geweest van wat er speelt op het gebied van de media. Het DNA van Hilversum is media; politiek en maatschappelijk gezien en wat betreft belangenorganisaties. Hilversum heeft een wethouder media, dat is vooruitstrevend. Tijdens het congres over de NLPO/VNG zijn veel wethouders te gast die wel media in hun portefeuille hebben, maar dan als ondergeschoven kindje van de brede portefeuilles economie of cultuur.”
Verbaast het je dat Amsterdam geen mediawethouder heeft, ook daar zijn veel media – gerelateerde- bedrijven gevestigd?
“Ja, dat verbaast mij wel. Het is overigens een misverstand dat Amsterdam media afsnoept van Hilversum. De hoofdstad heeft haar eigen plek in met name het creatieve deel van de media- industrie.”
Op 2, 3 en 4 september wordt het Dutch Drone Festival gehouden binnen Dutch Media week. Op 2 september is de Drone Talk, een congres over drones in Beeld en Geluid. Daar komen drone-experts en wetenschappers aan het woord over de nieuwste ontwikkelingen en trends op het gebied van drones.
Op 3 en 4 september worden de Drone Experience Days gehouden op het Media Park. Er worden dan drone-races en demonstraties gehouden in Studio 22, de grootste tv-studio van Europa. Daarnaast krijgen bezoekers de gelegenheid om zelf met een tiny whoop te vliegen.
“Door dit soort festivals in Hilversum laat je ook zien dat je als festival midden in het medialandschap staat en begrijpt wat de trends en ontwikkelingen zijn. Het Dutch Drone Festival past helemaal bij de verbreding die Dutch Media Week wil uitstralen. Zo’n innovatief festival heeft grote aantrekkingskracht op een hele grote doelgroep.” www.dutchdronefestival.nl
Wat is het grote verschil tussen Dutch Media Week en het Mediapark Jaarcongres?
“Dan gaat het echt om verbreding, hierover is voor mij weinig discussie mogelijk. Het MPJC is een congres op omroep- en broadcastbeleidsniveau, met name high-end. Dutch Media Week is – als platform- veel breder; er wordt gesproken over wat er bij lokale omroepen speelt, maar er is ook ruimte voor ontwikkelingen op het gebied van onderwijs. We zijn nog wel zoekende naar wat past binnen het concept Dutch Media Week. Maar Dutch Media Week kijkt naar de totale media-industrie, van print tot internet. Daarom ben ik ook in gesprek met krantenuitgevers om ze volgend jaar een podium te bieden en over hun rol te praten.”
“64% van het publiek (Open Studio Dagen) komt van buiten Hilversum, zo’n cijfer maakt ons festival geslaagd.
Het thema van het publieksevenement Open Studio Dagen, dat wordt gehouden op 3 en 4 september, is het verleden, heden en de toekomst.
“Dit thema is bedacht door leerlingen van een Hilversumse school, die mee hebben gedaan aan een traject van Hilversum Media Campus. Eén van de opdrachten ging over de vraag hoe we de Open Studio Dagen voor een breder publiek nog aantrekkelijker konden maken.”
Vorig jaar kwamen er ruim 18.000 mensen naar Open Studio Dagen, die dit jaar voor de negende keer worden georganiseerd. Wat voor soort publiek komt naar de Open Studio Dagen?
“Heel divers. Zowel complete families als individuele bezoekers, die geïnteresseerd zijn in het technische en andere elementen van het maken van radio en televisie. 64% van het publiek komt van buiten Hilversum, zo’n cijfer maakt ons festival geslaagd. Het maakt duidelijk dat Hilversum een unieke positie én een grote uitstraling heeft in Nederland. 36% van ons publiek komt uit groot Hilversum, de plaatsen rondom de Mediastad. Het fantastisch om te zien hoe groot het enthousiasme is bij de participanten, zoals de omroepen, mediabedrijven en studio’s.”
www.openstudiodagen.nl
Is er nog een wens voor de toekomstige edities van Dutch Media Week en de Open Studio Dagen?
“Jazeker! Dat er in het weekend van de Open Studio Dagen gewerkt wordt aan een televisieprogramma dat zondagavond, in het weekend van de Open Studio Dagen, op de buis te zien is, zodat het publiek alles thuis terug kan kijken.”
Geef als eerste een reactie