Beperkingen op reclame-uitingen voor Nederlandse online casino’s

Met de legalisering van online kansspelen in oktober vorig jaar zijn er een flink aantal online casino’s bij gekomen. Dat betekent dat gokkers nu niet alleen meer terecht kunnen bij het fysieke casino, de mogelijkheden online zijn tegenwoordig ook oneindig. De Wet Kansspelen op Afstand heeft deze legalisering tot stand gebracht en kent de kansspelvergunning toe aan gokhuizen die zich aan de Nederlandse voorschriften houden. 

Deze wet KOA schrijft dus niet alleen voor welke online casino’s er worden toegelaten, het schrijft ook de voorwaarden voor waaraan casino’s moeten voldoen om de licentie te behouden. Een belangrijke voorwaarde is het voldoen aan voorwaarde van beperkte reclame op kansspelen. Deze zogenaamde ‘aanvullende eisen reclame’ zijn ooit neergelegd, maar worden constant geëvalueerd.

Waarom online casinos legaal werden in Nederland
Sinds het begin van de vorige eeuw is gokken ook in Nederland een populair tijdverdrijf gebleven. Vooral de rage van sportweddenschappen waaide al vroeg over uit Engeland, waardoor Nederlandse bookmakers het druk kregen met de organisatie van verschillende wedkantoren. Door de toename van gokpraktijken in Nederland, werd het voor de overheid een grote uitdaging om toezicht te houden op alle spelaanbieders. Zeker nadat ook aanverwante gokspellen de weg naar het Nederlandse vasteland vonden. Op de dag van vandaag is dit aanbod uitgegroeid tot een legaal aanbod van de beste online casino in Nederland, zoals te zien bij bestonlinecasino.com.

Het eerste legale wedkantoor voor sportweddenschappen in Nederland was de Toto, een onderdeel van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond. Daarna werd de Nederlandse Sport Federatie opgericht, die nauw met de KNVB zou gaan samenwerken door sportweddenschappen te organiseren, en op die manier toezicht te houden op illegale gokpraktijken. Vorig jaar oktober heeft de Nederlandse staat besloten om online gokken officieel te legaliseren, een nieuw instrument om effectief toezicht te houden op het versnipperde bestel van gokspel aanbieders in ons land.

Wel en niet toegestaan in kansspel reclames
Mensen die zich niet met gokken bezighouden zien toch een flinke stroom van reclames voorbij komen via tv, radio of internet. Om de hoeveelheid reclame enigszins in te perken zijn er een aantal aanvullende reclame-eisen voor gok ondernemers. In grote lijnen moeten deze maatregelen ertoe leiden dat kwetsbare groepen niet kunnen worden verleid tot gokken en ook jongeren minimaal beïnvloed kunnen worden. 

1. Reclame op andere gaming websites, blogs of platforms is verboden.

2. Er mogen geen gebruikersgegevens worden gebruikt voor reclamedoeleinden.

3. Geen topatleten en beroepssporters in de hoofdrol van reclames.

4. Reclame uitingen voor online casino’s zijn tussen 6:00 en 19:00 uur verboden.

5. Geen jongeren in reclame uitingen van jonger dan 25 jaar of substantieel bereik.

Aanvullende eisen voor online gokken
Nu gokken online zo populair wordt, worden er ook aanvullende voorschriften opgesteld voor kansspelen op het internet. Allereerst hebben online casino’s een kansspelvergunning nodig. Want reclame voor illegale gokhuizen is sowieso niet toegestaan. De licentie kan pas worden toegekend na diepgravend onderzoek, en er zijn in Nederland maar een tiental partijen die deze eer ten deel valt.

• Online kansspel aanbieders moeten een actief verslavings-preventiebeleid voeren.

• Uitzending van reclame tussen 6:00 en 21:00 is uitgesloten.

• Geen reclameblokken tijdens onderbrekingen van sportwedstrijden. 

• Communicatie voorschriften ten aanzien van bonus promoties en voorwaarden.

• Geen reclame voor diensten buiten de toegekende vergunning.

Vatbaar voor kansspel reclame 
Bepaalde groepen zijn natuurlijk kwetsbaarder dan mensen die totaal geen oog hebben voor gokken online. Dat zijn vooral jongeren die veel tijd op mobiele telefoons of tablets doorbrengen, en verleid kunnen worden om een gokje te wagen. Een van de belangrijkste manieren om deze groepen buiten schot te houden, is het verbod op het vertonen van rolmodellen in gokreclames. 

Volgens de Nederlandse overheid zijn rolmodellen personen met een ‘substantieel bereik’ en jonger dan 25 jaar oud. Het is aan de casino exploitanten zelf om te beoordelen in hoeverre er sprake is van een substantieel bereik. Maar veel ruimte tot vrije interpretatie is er niet, want er kunnen forse boetes worden opgelegd als de autoriteiten van mening zijn dat de voorschriften niet zijn nagelaten. Tegenwoordig is er bijvoorbeeld steeds meer discussie over de grenzeloze hoeveelheid reclames met Andy Van Der Meyde.

Verantwoord Gokken
Niet alleen jongeren vallen echter ten prooi aan de vele reclame uitingen online en offline, er zijn nog meer kwetsbare groepen. Het CRUKS-register is opgericht om mensen met een kansspelverslaving achtergrond voor toegang tot het casino te behoeden. Het register is een internationale samenwerking van verschillende casino’s, die een register bijhouden met de namen van probleemgokkers. Degenen met een vermelding tot deze database, kunnen geen toegang krijgen tot de aangesloten casino’s.

Nog een manier voor casino’s om uiting te geven aan een actief verslaving preventiebeleid is door spelers de mogelijkheid te geven om limieten in te stellen. Zo hebben de meeste Nederlandse goksites een tool die spelers in staat stelt om een limiet te stellen op de te behalen winst, uitbetaling, verlies of zelfs tijdsduur. Wanneer deze limiet bereikt wordt, zorgt de tool ervoor dat toegang tot het casino voor een bepaalde tijd niet meer mogelijk is. Dit is vooral een goed idee voor degenen die maar moeilijk genoegen kunnen nemen met het behalen van bepaalde doelen. 

Het effect van nieuwe wetgeving
De hoeveelheid reclame blokken nam eind 2021 en begin 2022 flink toe op verschillende mediakanalen. Dit heeft tot behoorlijk wat tegengeluiden geleid onder de Nederlandse bevolking, wat er mede toe heeft geleid dat er een debat over werd gevoerd in de Tweede Kamer. Hieruit volgde een conclusie dat het aantal casino reclames drastisch moest worden teruggebracht en de minister beloofde definitieve maatregelen in april van dit jaar. 

Interessant genoeg is de hoeveelheid gokreclames in januari van dit jaar drastisch teruggelopen. Ter anticipatie op de aankomen beperkingen voor reclame uitingen hebben casino’s het heft in eigen hand genomen door zelf het marketingbudget in te binden. Casino exploitanten hebben zelfs een samenwerking vormgegeven in een Reclamecode voor Online Kansspelen, waarmee de industrie zichzelf restricties oplegde. Ironisch genoeg is het Holland Casino, een bedrijf in Staatseigendom, die tegenwoordig nog steeds de meeste reclame maakt voor haar online gokspellen. 

De toekomst van toegestane gokreclames
Gelet op het bovenstaande lijkt het erop dat de Nederlandse overheid de hoeveelheid reclame uitingen aan banden wil leggen. Dat heeft dit jaar al geresulteerd in een drastische vermindering van de hoeveelheid reclames op vooral radio en televisie. In april zal minister met een plan van aanpak komen, waarmee de beperkingen reclame uitingen bekend zullen worden gemaakt. De verwachting is nu dat er een totaalverbod komt op televisie en radio reclames, maar dat een beperking van internetreclames gecompliceerder ligt. 

In april van dit jaar worden er ook weer nieuwe online casino’s verwacht, die de Nederlandse markt zullen gaan betreden. Het vergunningenproces is in volle gang en het perspectief is dat meer dan 10 nieuwe aanbieders de begeerde Nederlandse kansspelvergunning zullen bemachtigen. Toevallig genoeg valt de toetreding tot de online casino markt samen met de aangekondigde verdere restricties op reclame uitingen. Het is dan ook voor velen een spannend moment in hoeverre deze maatregelen daadwerkelijk impact zullen hebben op het huidige reclame bestel.