Dat 2020 een spannend mediajaar wordt waarbij merken en zenders nog beter hun best moeten doen om mooie verhalen bij de consument te brengen, lijkt me vrij helder. Immers, er wordt veel meer content gemaakt dan we tot ons kunnen nemen, al zou je 24 uur per dag op al je devices tegelijk alles lezen, luisteren en kijken! Hopelijk zorgt de vele concurrentie en technische mogelijkheden voor een kwaliteitslag op inhoud en wordt er serieus geïnvesteerd in een paar mooie, vernieuwende formats en verhalen.
De opmars van de podcast kende in 2019 ongekende vormen en het on demand luisteren naar audio vervangt niet alleen boeken, artikelen en video, maar geeft het ook een extra mogelijkheid om verdiepende content te brengen. En dan komt vervolgens de vraag naar een helder verdienmodel om de hoek kijken, zodat mediabureaus ook massaal de bereikcijfers van podcasts kunnen presenteren aan hun klanten. Ook daarin worden nu stappen gezet, zodat de portfolio van een reclamebureau steeds meer mooie vormen van nonspot kent. Want zeg eerlijk, die overvolle reclameblokken en wegklikbare advertenties online, zijn toch niet toekomstbestendig? Nee, wat mij betreft koppelen merken zich op een geloofwaardige manier aan programma’s en content zodat dit voor alle partijen een win-win situatie oplevert.
Maar terug naar de inhoud. Wie gaat dat maken? Krijgen influencers (met een groot bereik) er nog meer werk bij of blijft het maken van content primair liggen bij de grote platforms en zenders. Die beheren immers ook de portals en hebben anders wel genoeg budget om de uitzendingen, podcasts en kanalen te promoten. In die zin vind ik de stappen die Talpa zet met Juke veelbelovend, maar ook Spotify toont je naast je favoriete muziek nu ook moeiteloos gesproken woord, podcast dus. Een combi van je favoriete playlists mét een interessante podcast, is niet meer ver weg. De NPO heeft ook het licht gezien en gebruikt hun bekende titels en dj’s om naast de programma’s ook podcasts te maken. Maar hoelang blijft dat te combineren met hun lineaire programma of nemen we toch snel afscheid van de dure FM-zenders en vele tv-kanalen? Of blijven we het nog steeds fijn vinden om op zaterdag een lekker dikke krant te lezen en aan het eind van het jaar collectief muzikaal af te tellen met de Top 2000 van NPO Radio2?
Niemand die het weet! En dat maakt deze tijd zo spannend.
Afgelopen jaar heb ik bij Sublime ervaren hoe moeilijk het is om je als kleine partij te moeten meten met alle grote spelers in de mondiale mediawereld, maar ook hoe mooi het is om te profiteren van de eindeloze mogelijkheden die platforms als Youtube, Facebook en Google je bieden. Hoe zet je deze platforms in, zonder 90% van je inkomsten kwijt te zijn aan de multinationals uit Silicon Valley of alleen maar content te maken voor nep-accounts. Niemand die het weet!
Of wel?
Proost op een avontuurlijk 2020.
Wat gaat Sander de Heer zelf eigenljk doen?
Eigenlijk gaat alles enkel online en enkel en alleen hoofdzakelijk 18-65 jaar gericht zijn en -18 jarigen hebben school en andere activiteiten en 65+ zijn vaak te oud om buiten hun primaire taken nog veel te doen daarbuiten en sneller moe, dus enkel de midagers 18-65 jaar wordt het verdienmodel van de cultuur!