Voor de ‘slechts’ 4 seconden van een Loeki-verhaaltje kwam een heel productieteam in actie bij de Toonder Studio’s in Nederhorst den Berg ( de afdeling heette Geesink Film Productie tot het overlijden van Joop Geesink in 1984).
Loeki is een pop…… en slechts 25 centimeter groot.Zijn skelet bestaat uit een houten basisvorm, met beweegbare metalen armen, handen en (sinds kort) benen, vol bouten en moertjes. Een echte Bionic Lion dus! Over de techniek heen zit zacht vilt.
Zijn haren zijn afkomstig van een pruik, gekocht op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam. Zijn elegante haarmodel is met een mini-krulset gevormd.
Als de ideeen waren aangeleverd en doorgesproken ontfermde de regisseur zich verder over het leeuwtje. Hij bereidde de 4 seconden-animatie voor, voor de animator. Ook maakte hij de werktekeningen van de verschillende sets en rekwisieten. Hij begeleidde ieder filmpje van begin tot eind.
In de werkplaats waar de vele Loeki’s zijn geboren, werden ook de duizenden decors en rekwisieten gemaakt van hout, metaal en kunststoffen.
In het kostuumatelier werden de vele kostuumpjes en stoffen rekwisieten vervaardigd. Alles in maat ‘priegel’. Alleen hele geduldige en secure handen zijn hiertoe in staat. In dit leukste kamertje van de studio’s hingen de vele mini-kostuumpjes aan een rek en lagen de schoenendozen vol mini-schoenen, mutsen en sjaals. De rekwisieten lagen opgestapeld tot aan het plafond.
In de grote studio worden de verschillende sets opgebouwd. Een besneeuwd berglandschap naast een stukje straat, waar Loeki straks staat te pinnen bij de pinautomaat. Een indrukwekkende hoeveelheid lampen worden rond de kleine decors opgesteld.
De camera staat klaar.
Loeki wordt met een stalen pin op zijn plaats gezet…
De animatie kan beginnen.
Over geduld gesproken…
De animator maakt in 100 beelden het 4 seconden-filmpje. Voor ieder beeldje worden de pop, de ‘supporting actors’ en eventuele rekwisieten een stukje verschoven. De film van het Polygoonjournaal op deze Spreekbuis-Loeki-site laat het proces mooi zien.
Als het filmpje is opgenomen worden de geluidseffecten en muziek toegevoegd. Soms, zoals bij de intro-tune, werd de muziek eerst opgenomen, zodat de animatie daarop aangepast kon worden. Componiste Marian de Garriga schreef de Ster-tune en de tientallen varianten hierop. Loeki en zijn vrienden hebben de opening en sluiting van de Sterblokken met verve gebracht in alle denkbare muzikale stijlen.
The voice…
In den beginnen had Loeki nog geen eigen stem. Joop Geesink miste dat en heeft vervolgens zelf de typische mompeltjes van het leeuwtje ingesproken. Loeki is pas ècht verbaasd als hij zijn ‘Asjemenou?’ mompelt. Zijn uitroepen ‘Voila en Allez’ heeft hij te danken aan het feit dat de filmpjes ook in Frankrijk in de reclame-uitzendingen te zien waren.
In de montagekamer worden de filmpjes ge-edit en eventueel van digitale effecten voorzien.
Hoe lang duurde de productie van één filmpje ?
De jaarproductie was een mix van simpele en complexe ideeen. De daadwerkelijke animatie werd gemiddeld in een dag opgenomen. Maar voordat het zover was moesten de sets, de rekwisieten en kostuums gemaakt worden. Dit nam vele dagen in beslag, al naar gelang de complexiteit van het scriptje. Na afloop nog de toevoeging van muziek en geluidseffecten en de nabewerking. Per jaar werden 300 filmpjes gemaakt plus een aantal intro- en extrofilmpjes. Het hele jaar door waren ongeveer 12 tot 15 mannen en vrouwen in de weer met Loeki. Een heel team dus van zeer capabele vakmensen, die deze fraaie animaties 32 jaar lang met veel toewijding en plezier gemaakt hebben.
Petje af… En tóch, ondanks dat, heeft de leeuw geen Ster-allures gekregen! Gelukkig maar…
In Museum Beeld en Geluid in Hilversum is een permanente tentoonstelling over de productie van de Loeki-filmpjes te bewonderen. In de vitrines staan fraaie decorstukken en rekwisieten.
———Volgende keer: Deel 7: ’40 jaar evolutie van Loeki.’ ———–
Geef als eerste een reactie