In september zijn er 2 nieuwe digitale tv-zenders gestart: RTL-Z en ONS. Business channel RTL-Z is van RTL Nederland in een samenwerking met het Financieel Dagblad en startte 7 september. ONS is de nieuwe naam voor het bestaande Nostalgienet, overgenomen door Just Media Group en van start gegaan per 13 september. Een zoektocht naar beide zenders blijkt aardig wat voeten in de aarde te hebben, ze zijn moeilijk te vinden.
RTL-Z richt zich op het bedrijfsleven. De positionering van RTL-Z programma’s is op het eerste gezicht helder. Je herkent de meeste dagelijkse programma’s aan de ‘Z’, zoals Z-Today overdag en Z-Doc en Z-Talk in de avond. Deze programma’s worden ’s avonds aangevuld met de dagelijkse talkshow Van Liempt Live en elke avond een verdiepingsprogramma zoals geldmagazine Money Talks en gadgetshow Bright-TV. RTL-Z gebruikt twee logo’s: het wit-groene balletjes logo en de groen-zilveren Z, beide helder van vorm en fris van kleur.
Maar ga je verder kijken naar de inhoud, dan is de programmastructuur niet helder. Alle programma’s worden door zulke lange reclameblokken onderbroken, dat je daarna niet meer weet waar je als kijker in het programma ook al weer was. De verhouding tussen content en reclame is zoek, en daarmee ook de verhouding tussen de kijkers en de adverteerders. En als je wilt gaan kijken, blijkt RTL-Z moeilijk te vinden.
Voor de start was het financieeleconomisch nieuws overdag via de kabel te zien op RTL-7. Dit nieuws heeft RTL verplaatst naar RTL-Z, en RTL-7 heeft een nieuwe programmering: om 9:00 uur docu-soap De Pfaffs. Maar wil de RTL-Z doelgroep het financieel-economisch nieuws bekijken, dan blijkt de zender (nog) niet door alle kabelaars te worden doorgegeven. “OK”, denk je als ondernemer, “dan kijk ik RTL-Z wel op de livestream”, maar die is helemaal moeilijk te vinden, en op de eigen site rtlz.nl en op rtlnieuws.nl zijn er alleen videos te zien van losse programma’s.
Ook de nieuwe digitale zender ONS blijkt lastig te vinden online. Bij de zoekterm ONS of ONS tv komen de volgende hits in beeld: ons.nl, onstv.net, ONStv, onsplatform.tv en deze zijn het allemaal niet. Voordat ik nog meer reclame maak voor allerlei organisaties, blijkt er bovenaan op de zoekpagina een advertorial te staan: ‘kijkbijons.nl’. Een advertorial waar je juist niet snel op klikt omdat het reclame is, maar deze site blijkt juist wel de goede te zijn. In de media is de naam van de site ‘kijkbijons’ wel gecommuniceerd, blijkt, maar dat moet je maar net gezien hebben. Waarom noem je de zender dan niet meteen ‘Kijk Bij Ons TV’? Ook via YouTube wil het (nog) niet lukken, bij ‘kijk bij ons tv’ vind je bij ‘ONS tv’ allerlei hits die niet van de nostalgische Nederlandse zender te zijn.
Op de kabel zit ONS wat verder op de zenderlijst, maar ook over de 100 is het te vinden als je het zendernummer onthoudt. ONS is als ouderenzender in de markt gezet en richt zich op ‘fitte plussers’, een nieuwe aanduiding voor de doelgroep van 49 jaar en ouder. Met de nieuwe naam is de zender ook zelf gaan produceren, van Just Productions is bijvoorbeeld de middag talkshow Bij ONS aan tafel, en Gouden jaren met historische fragmenten. Verder biedt ONS een tweede platform voor gesponsorde magazines als Madri rond de wereld en Alles over wonen die ook bij SBS6 en Net5 worden uitgezonden, geproduceerd door Jeroen Smits’ Stims Media. Daarnaast is er bij ONS de Universiteit van Nederland te zien en bekende Nostalgienet programma’s zoals Portret van een passie, Gouden amusement, Rondje Delta en Fawlty Towers.
De zoektocht laat zien dat bij het in de markt zetten van een tv-zender de doorgifte prioriteit nummer 1 zou moeten zijn, zodat kijkers de zender meteen kunnen ontvangen. Daarnaast is van belang dat de zender online ook vindbaar is, en dat de (social)media strategie is afgestemd met de televisiezender. Je maakt de programma’s toch voor de tv- en online kijker?
Agnes Dijker is werkzaam bij KlapperCom Consultancy
Geef als eerste een reactie