ls er nu een grote partij aanklopt die vierkante meters wil huren op het park moet eigenaar Media Park Enterprise nee verkopen. ,,Dan zal er eerst iets nieuws gebouwd moeten worden”, zegt parkmanager Tim Sleegers.
De leegstand waar het Mediapark een aantal jaren geleden nog mee kampte is volledig voorbij, meldt Sleegers opgetogen. ,,We hebben her en der nog slechts een paar blokjes ruimte over. Maar dat is minder dan vijf procent van de totale oppervlakte.” Media Park Enterprise is eigenaar van 160.000 vierkante meter kantoorgebouwen en studio’s op het Mediapark.
(tekst gaat door onder de foto)
Vorige week werd bekend dat mediareus NEP The Netherlands (goed voor 39.000 m2) het huurcontract heeft verlengd tot 2035. Ook RTL Nederland (20.000 m2) en facilitair bedrijf United (13.000 m2) blijven tot minstens 2031 en 2032. Ook ITV, de nieuwe eigenaar van Talpa, breidde eind vorig jaar het huurcontract uit van 4000 m2 naar 7500 m2 en bezet nu twee grote gebouwen op het Mediapark. De Hogeschool van Amsterdam (HvA)-campus Make IT Work heeft besloten met haar omscholingsprogramma naar ict-functies in Hilversum te blijven en gaat van een halve verdieping op het park naar twee verdiepingen.
Woonplek
,,We zitten echt in een positief moment”, constateert Sleegers tevreden. ,,Die lange termijn contracten geven een enorme boost. Maar ook de nieuwe financier (de Rabobank verleende het Mediapark vorige jaar een langlopende financiële injectie, red.) en de nieuwe eigenaar zorgen voor een frisse wind op het park.” Begin vorig jaar kwam het Mediapark in handen van vastgoedinvesteerder Pinnacle, met prins Bernhard als aandeelhouder.
,,De nieuwe eigenaar wil echt veranderingen. De campusstrategie verder ontwikkelen”, zegt Sleegers. Hij doelt op de in 2018 gelanceerde plannen van gemeente Hilversum en Mediapark om het bedrijventerrein voor mediabedrijven om te vormen tot een ‘multifunctionele hightechcampus’, waar bijvoorbeeld ook studenten een woonplek moeten krijgen. En waar ook ruimte moet komen voor horeca, een hotel en meer kantoren.
(tekst gaat door onder de foto)
,,We gaan de locatie levendiger maken. Zowel voor de mensen die er werken, dat zijn er tussen de 6.000 en 10.000, als voor de bezoekers. Mensen die naar Beeld en Geluid komen, moeten daarna het park op kunnen om wat te eten en wat te doen. Je moet denken aan winkels en horeca die goed bij ons concept passen. Maar dat floreert alleen als er voldoende mensen komen. De plannen van de gemeente om woningen te bouwen in noord, in de omgeving van het Mediapark sluiten daar goed bij aan. Maar er zijn meer wensen. Het zou mooi zijn als station Media Park een intercitystation wordt.”
Sleegers verwacht dat na de zomer de eerste nieuwe initiatieven om het Mediapark bruisender te maken zichtbaar zijn. Hij wil nog niet zeggen wat er precies gaat gebeuren. ,,In het verleden zijn veel dingen gepresenteerd die niet haalbaar bleken. We gaan nu eerst aan de slag.”
T’is wat, als Hilversummer van geboorte zat ik als kleine jongen te kijken naar het vuurwerk dat werd afgesloten daar waar nu het mediapark is.
Maar mooi, dat al die bedrijven blijven en niet naar A’dam gaan.