Het podcastgebruik in het Verenigd Koninkrijk is in 2023 aan het groeien, met 13% van de respondenten die aangaven dat ze dit jaar meer podcasts zouden gaan luisteren, volgens een onderzoek van Yougov. Deze groei in podcastluisteren werd alleen overtroffen door de groei in het bijwonen van live evenementen (19%), het streamen van video (15%) en het bezoeken van de bioscoop (15%) .
Een van de voordelen van podcasts is dat ze geconsumeerd kunnen worden tijdens andere activiteiten. Uit een enquête in 2023 bleek dat 37% van de respondenten die minstens één keer per maand naar podcasts luisterden, dit deden terwijl ze huishoudelijk werk verrichtten .
De reclame-uitgaven voor podcasts in het VK laten ook een stijgende trend zien. In 2020 bedroeg de gemiddelde reclame-uitgave per podcastluisteraar in Groot-Brittannië £2,31, en dit bedrag wordt verwacht te groeien tot £4,14 tegen 2024. In 2021 werd £46 miljoen uitgegeven aan podcastadvertenties in het VK, en dit aantal wordt verwacht te groeien in de komende jaren. Statista voorspelt dat dit bedrag tegen 2026 zal stijgen tot £80 miljoen .
Ondanks de groeiende populariteit van podcasts in het VK, blijven ze wereldwijd gezien minder populair in vergelijking met andere markten. In het Yougov-onderzoek, dat 18 markten onderzocht, gaf 61% van de respondenten aan dat ze in de laatste 12 maanden naar een podcast hadden geluisterd, vergeleken met 50% in het VK .
Deze gegevens wijzen op een gestage groei en acceptatie van podcasts in het VK, zowel door het publiek als door adverteerders, hoewel er nog steeds ruimte is voor verdere groei en popularisatie in vergelijking met andere landen.
Geef als eerste een reactie