Hilversum en Beeld & Geluid versterken samenwerking in mediastad

Hilversum en het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid hebben een vernieuwd driejarig samenwerkingsakkoord ondertekend. De overeenkomst richt zich op thema’s als mediawijsheid, de ontwikkeling van de Media Campus en de bouw van het nieuwe collectiegebouw aan de Kerkbrink. Wethouder Floris Voorink onderstreepte het belang van de samenwerking, gezien de snelle opkomst van AI, de groeiende invloed van buitenlandse techplatforms en de toenemende druk op onafhankelijke journalistiek.

“Het grote belang van de mediasector voor de regionale economie en daarmee de welvarendheid van Hilversum is geen vanzelfsprekendheid, aldus Voorink. Door samen te werken met Beeld & Geluid wil Hilversum zijn status als dé mediastad van Nederland behouden en verder versterken.

Eppo van Nispen tot Sevenaer, algemeen directeur Beeld & Geluid: “Hilversum is de bakermat van landelijke media en hét centrum van mediainnovatie. Beeld & Geluid verbindt de mediawereld via ons museum, archief en onderzoek. In tijden van desinformatie en AI is het cruciaal om de naam als mediastad ook naar en samen met de bedrijven, instellingen en bewoners te versterken. Het is fijn dat we hier samen met de gemeente in optrekken. Zo kunnen we Hilversum de meest mediawijze stad van Nederland maken, bijvoorbeeld door ons nieuwe muziekcollectiegebouw op de Kerkbrink. Hiermee hebben we een nieuwe locatie in het hart van de stad.”

Grote snelheid en intensiteit van verandering 

De noodzaak voor beide partners voor de overeenkomst komt voort uit een aantal ontwikkelingen en vraagstukken die op dit moment om een krachtig antwoord vragen. Zo zijn er de versnelling van de digitale transformatie, de razendsnelle opkomst van Artificial Intelligence en de groeiende concurrentiekracht van buitenlandse techplatforms. Maar ook de grote druk op de onafhankelijke journalistiek, het dalend vertrouwen in nieuws en informatievoorziening, het mediagebruik bij jongere generaties en het niet mee kunnen komen van delen van de bevolking in de digitale transitie, spelen een rol.

Te bereiken doelen in 2027

De gemeente en Beeld & Geluid willen in antwoord op deze vraagstukken, in 2027 onder meer de volgende doelen te hebben bereikt.  De MediaCampusNL op het Mediapark staat als kennis- en innovatiecentrum voor mediaondernemingen op de kaart en biedt ruimte aan bedrijven, start-ups en kennisinstellingen; De Kerkbrink en het MediacultuurPlein hebben een jaarlijkse programmering met bijdragen van culturele instellingen en partners en het nieuwe muziekcollectiegebouw van Beeld & Geluid wordt een toegankelijk en levendig gebouw aan de Kerkbrink, dat fungeert als clubhuis voor muziekliefhebbers.

‘Mediawijsheid en Educatie’ is een van de speerpunten van Beeld & Geluid en het doel is om digitale geletterdheid in 2027 structureel onderdeel te laten zijn in de Hilversumse onderwijsprogramma’s. Daarnaast streeft Hilversum naar het predicaat ‘meest mediawijze stad van Nederland’ door in te zetten op de ontwikkeling van mediawijsheid voor alle generaties.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*