Aan ambitie geen gebrek bij ‘managing partners’ Reinout van Meurs en Rick Hunink. Sinds de oprichting werd Videonieuwsbericht in omzet en mensen jaarlijks gemiddeld 2,5 keer zo groot. Dat groeitempo denken ze minimaal nog drie jaar vol te houden.
Ter illustratie opent Hunink de deur van een kantoorunit in Het Ondernemershuys aan de Hilversumse Seinstraat. “Deze ruimte hebben we er laatst bijgehuurd, het laminaat ligt er net in.”
Een groot deel van de omzet wordt terugeploegd in personeel en ict. Bij dat laatste gaat het vooral om TubeWay, het ‘content delivery platform’ dat dient als draaischijf tussen Videonieuwsbericht en de klanten.
Die klanten kunnen grote bedrijven zijn (NS en KLM bijvoorbeeld), ziekenhuizen (UMC Utrecht, St. Antionus Ziekenhuis), verzekeraars (Univé, Zilveren Kruis), overheidsinstellingen (onder meer het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) of musea (Naturalis, Spoorwegmuseum). Wat ze gemeen hebben, vertelt Van Meurs, is ’dat ze veel te maken hebben met publiek’.
Bij bedrijven en instellingen wint het besef veld dat communicatie via social media, internet en televisie verreweg het beste werkt als video wordt ingezet. Sterker nog, stelt Hunink: “Tegenwoordig geldt: geen beeld = geen nieuws. Dat geldt zowel voor traditionele televisie als online op alle platformen. Wij helpen bij het maken daarvan.”
Die hulp kan vele vormen aannemen. De ene keer trekken een verslaggever en een cameraman/vrouw er op uit. Een andere keer maken communicatiemensen van een klant – niet zelden na een training door Videonieuwsbericht – met hun smartphones opnamen en sturen die via TubeWay naar Hilversum. Hier wordt er dan doeltreffende video van gemaakt. Niet zelden gebeurt dat binnen twee uur.
Van Meurs: “Dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld met een knipoog voor Facebook, maar in serieuze vorm voor LinkedIn.” Klanten kunnen video’s integreren in hun eigen website, maar ook onafhankelijke nieuwsredacties maken er gebruik van, tot het NOS Journaal aan toe. Die redacties plukken er dan een of meer fragmenten uit, al dan niet voorzien van een eigen voice-over.
Geen reclameding
Van Meurs onderstreept dat zo’n video ‘geen reclameding moet worden’. “Doe je dat wel, dan wordt je daarop afgerekend door het publiek.” Hunink: “Dan klikken mensen weg. Wat wij maken, moeten verhalen zijn. Vaak houden we die ‘klein’: het verhaal van mensen.”
De aanpak varieert even sterk als de onderwerpen. Zo kan een gewoon persbericht worden omgezet in video. Het andere uiterste: mensen van Videonieuwsbericht stonden eens 23 uur in een operatiekamer van UMC Utrecht. Daar werd het schedeldak van een patiënt verwijderd en vervangen door een 3D geprinte versie. Hunink: “Dat is nu drie jaar geleden. Ons beeldmateriaal ging de hele wereld over. De patiënt leeft overigens nog.”
Evenementen van klanten bezoeken ze soms zelf. “Dan maken we op één dag bijvoorbeeld vijf items.” Maar het komt ook voor, vertelt Van Meurs, dat communicatiemensen van de klant op diverse plekken tegelijk in binnen- en buitenland met hun mobiel filmen, waarna het materiaal aan de Seinstraat klaar wordt gemaakt voor publicatie.
Dat beeld ook wordt betrokken van ver buiten de landsgrenzen – of daar wordt afgezet – maakt dat Van Meurs en Hunink steeds meer uren per etmaal mensen paraat willen hebben. Hunink: “We willen naar 24/7. Snelheid is belangrijk, het moet nú online komen. Een andere trend is meer live video.”
In dat licht is een ander punt op het wensenlijstje logisch: “Internationaal uitbreiden. We hebben een netwerk van mobiel werkende journalisten in de wereld. Een andere mogelijkheid is onze formule aan buitenlandse bedrijven in licentie uitgeven.”
Geef als eerste een reactie