Vanaf 1 oktober 2021 is het officieel mogelijk voor online casino’s en bookmakers om voor de Nederlandse markt te adverteren. Dit was voorheen nog niet het geval, omdat online gokken niet eerder officieel gelegaliseerd was in ons land. Nu is dat het wel het geval, en dat heeft van alles veranderd. Hierover gaan we later nog uitgebreid vertellen wat er precies is aangepast sinds 1 oktober en waarom dit een grote invloed heeft op online gokken in Nederland. Want dat er aardig wat veranderd is in de afgelopen tijd, dat is wel duidelijk. Het zijn echter wel positieve veranderingen, dus dat is alleen maar goed voor alle betrokken partijen.
Daarbij besteden we speciale aandacht aan advertenties op de radio. Want hoe werkt het eigenlijk als bookmakers of online casino’s op de radio willen adverteren? En hoe klinken dergelijke advertenties precies? Wanneer je bijvoorbeeld graag online bingo speelt, of iets anders zoals roulette of blackjack, zijn er tegenwoordig heel veel plaatsen om dit te doen. Daarom is het voor aanbieders van online kansspelen zeker lucratief om op de radio te adverteren. Er zijn veel meer goksites in het Nederland beschikbaar en er kan bijvoorbeeld met iDeal worden betaald, waardoor veel Nederlandse gokkers het stukken interessanter zullen vinden om nu wel online te gaan gokken.
Nieuwe gokwetgeving
Heel Nederland heeft er enorm lang op moeten wachten, maar op 1 oktober 2021 was het eindelijk zover. Vanaf deze datum konden online casino’s voor het eerst legaal hun spellen aan Nederlandse gokkers aanbieden met een licentie van de Kansspelautoriteit (Ksa). Dat wil echter niet zeggen dat ieder casino op internet direct zomaar een vergunning kon weten te bemachtigen, want hier ging een streng selectie- en aanvraagproces aan vooraf. Uiteindelijk waren er dan ook maar tien casino’s en bookmakers die het voor elkaar kregen om aan alle strenge voorwaarden te voldoen waardoor ze daadwerkelijk open mochten voor het Nederlandse online gok publiek.
Eigenlijk was de nieuwe wet Kansspelen op afstand (Koa) al ingegaan op 1 maart van dit jaar. De tussenliggende periode werd echter door de kansspelautoriteit gebruikt om alle ingediende aanvragen goed te kunnen beoordelen. Nadat dit was gedaan werd duidelijk welke casino’s er allemaal een licentie kregen. Er werd overigens al jaren gesproken over een dergelijke wet, omdat de oude regelgeving nog totaal niet gericht was op online gokken, want deze stamt uit de jaren zestig. Nu is daar dus eindelijk verandering in gekomen en kunnen Nederlandse spelers veilig online inzetten op hun favoriete kansspelen.
Advertenties voor kansspelen
Dit alles betekent niet alleen dat het online gokken gelegaliseerd is in Nederland. Het betekent ook dat het vanaf nu is toegestaan voor online casino’s om reclame te maken in Nederland, en dat kan dus bijvoorbeeld op internet, op de televisie en op de radio. Er kwam al snel naar buiten dat er bijvoorbeeld meerdere grote voetbalclubs zijn die lucratieve sponsordeals hebben gesloten met onder andere Holland Casino, wat een van de bedrijven is die een licentie heeft gekregen. Daarbij mag er reclame gemaakt worden in de stadion en bijvoorbeeld op de shirts.
In andere landen waar online gokken al veel langer gelegaliseerd is zagen we dit al jaren, en dus liep Nederland nog aardig achter op dit gebied. Voor deze voetbalclubs en andere sportclubs of atleten die worden gesponsord door bookmakers en online casino’s is deze wijziging echter meer dan welkom. Het levert namelijk enorm veel geld op, waarmee het gat naar het buitenland weer een stukje kleiner gemaakt zal kunnen worden. In dat opzicht was het geen overbodige luxe geweest als de wet er al een aantal jaren geleden doorgekomen was, maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Gok advertenties op de radio
Wanneer je goed oplet zul je nu snel genoeg merken dat er dus reclame gemaakt wordt voor gokken. Wanneer je veel naar de radio luistert zal dit je al niet zijn ontgaan. Veel mensen doen dit op hun werk of op andere momenten, en dus is het interessant voor gokbedrijven om op een medium als de radio te adverteren. Bovendien zullen er veel meer mensen ook naar de reclames luisteren, in tegenstelling tot op de televisie, waar veel mensen wat anders gaan doen of wegzappen tijdens commercials. En dan is het ook nog stukken goedkoper om op deze manier te adverteren.