Wil je graag je netwerk uitbreiden, maar weet je niet precies hoe je dit moet doen? Veel bedrijven organiseren regelmatig netwerkborrels. Onder het genot van een hapje en een drankje, kunnen mensen elkaar leren kennen en gegevens uitwisselen. Het nadeel van deze bijeenkomsten is dat ze vaak heel oppervlakkig zijn en daardoor weinig efficiënt. Wil je mensen echt iets bieden, zorg er dan voor dat je een inhoudelijk programma samenstelt. Hoe je dat doet, laten we je graag zien in dit artikel.
Zorg dat je kansen aanbiedt in plaats van opties
Een goede manier om je netwerk uit te breiden, is door te laten zien dat je als bedrijf kansen biedt. Organiseer bijvoorbeeld een bijeenkomst over een probleem waar veel mensen in jouw vakgebied tegenaan lopen. Dat zorgt er doorgaans voor dat mensen gelijk geïnteresseerd zijn. Het onderwerp is namelijk niet een ver-van-mijn-bedshow, maar iets waar men regelmatig mee te maken heeft. Daarmee bied je een kans in plaats van een optie en dat is wat je wilt. Door een evenement te organiseren waarbij dit probleem centraal wordt gesteld, weet je zeker dat je een geïnteresseerd publiek trekt dat ook concrete vragen heeft. Dat is wat je wilt. Het enige wat je nu moet doen, is zorgen dat je goede sprekers uitnodigt om van je evenement een succes te maken.
Nodig bekende sprekers uit die verstand van zaken hebben
Je wilt natuurlijk dat je evenement goed bezocht wordt, maar daarnaast wil je ook een inhoudelijk sterk verhaal aanbieden. Zorg er daarom voor dat je bekende sprekers uitnodigt die een inhoudelijk sterk verhaal kunnen vertellen. Je kunt zelf interessante personen benaderen, maar je kunt ook een sprekersbureau inschakelen. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk. Bovendien kan een sprekersbureau ook met je meedenken over interessante kandidaten. Zorg ervoor dat je je spreker ruim op tijd benadert, omdat bekende mensen vaak druk zijn. Wacht je tot het laatste moment, dan is de kans groot dat ze al geboekt zijn waardoor je snel een vervanging moet regelen. Dat komt je programma vaak niet ten goede, dus begin op tijd met het organiseren van je bijeenkomst.
Zorg dat je een goede dagvoorzitter hebt
Geen evenement kan zonder een goede dagvoorzitter. Dagvoorzitters kunnen je evenement maken of breken. Een voorzitter introduceert de sprekers, zorgt ervoor dat er een doorgaande lijn in het programma komt en geeft het publiek gelegenheid om vragen te stellen. Ook kan een dagvoorzitter discussies leiden waardoor je echt een stukje verdieping aanbiedt. Ook hier kun je het beste kiezen voor een bekende dagvoorzitter. Deze brengt automatisch publiek met zich mee en dat wil je voor je evenement. Ook een dagvoorzitter kun je boeken via een sprekersbureau. Hier kun je vaak per onderwerp kiezen uit een lijst mensen. Heb je de perfecte kandidaat gevonden? Boek hem of haar dan gelijk zodat je zeker weet dat je evenement een succes wordt. Schroom ook vooral niet om in je promotie te vertellen welke sprekers je geregeld hebt. We wensen je veel succes met je evenement!
Geef als eerste een reactie