Iedereen in Nederland krijgt via een groot digitaal publieksplatform toegang tot grote delen van het audiovisuele archief van Beeld & Geluid. Dat heeft Eppovan Nispen tot Sevenaer, directeur van B & G, gezegd bij de opening van het nieuwe Mediamuseum in Hilversum.
Hij benadrukte dat niet al het materiaal voor het grote publiek beschikbaar komt, omdat er nog niet met alle rechthebbenden overeenstemming is bereikt. ‘Maar we zijn er met een aantal partijen al uit’, zei hij. Van Nispen tot Sevenaer vertelde dat in 2025 grote delen van de collectie digitaal te benaderen zijn door iedereen, via een openbaar platform. Beeld & Geluid beheert een van de grootste audiovisuele archieven in de wereld. Hij verwacht veel belangstelling. ‘Het is leuker dan YouTube.’ Het hart van de collectie wordt gevormd door programma’s van de publieke omroepen, maar in het archief zitten ook bijvoorbeeld films van Polygoon, foto’s en de talkshows van Frits Barend en Henk van Dorp die op RTL4 te zien waren. Van Nispen tot Sevenaer is met de commerciële omroepen in gesprek over de grootschalige archivering van hun programma’s, maar dat overleg is nog niet afgerond.
Persoonlijk mediaprofiel
Het nieuwe Mediamuseum is de opvolger van de Beeld en Geluid Experience, die ontworpen was door Pieter van der Heijden. Hij heeft ook het Mediamuseum ontwikkeld. Het museum biedt elke bezoeker een individuele, eigen ervaring. Bij binnenkomst kunnen bezoekers via een app enkele vragen beantwoorden, waardoor ze een persoonlijk mediaprofiel aanmaken. Ze kunnen zich ook laten fotograferen, zodat op basis van gezichtsherkenning de onderdelen van het museum op hun mediaprofiel worden afgestemd. De foto’s worden na het bezoek vernietigd, maar wie zich zorgen maakt over zijn privacy kan het museum ook ‘anoniem’ bezoeken, al is de ervaring dan niet op maat gesneden.
Zones
Na deze ‘tune in’, zoals B&G het noemt, kunnen vijf thematische zones worden bezocht, die draaien om delen, vertellen, spelen, informeren en verkopen. Er zijn tal van interactieve mogelijkheden, zodat bezoekers bijvoorbeeld zelf het nieuws kunnen presenteren, een film kunnen maken of een videospel kunnen spelen op een grote vloer. De achtergrond van de zones is voorzien van tijdlijnen, met historische objecten uit de collectie. Door de ruimte heen loopt de zogeheten Mediareactor, een eindeloze stroom beelden uit het archief, waarin ook de mediaprofielen van de bezoekers meelopen, en die oud maar ook zeer actueel materiaal weergeeft. Het is overigens geen ongefilterde stroom, vertelde museummanager Karen Drost: beelden die bijvoorbeeld niet geschikt zijn voor kinderen komen niet voorbij.
Bovenin het museum zijn nog twee galerijen, bestemd voor ‘verwonderen’, waarin onder meer presentaties van partners over de toekomst van media zijn opgenomen, en voor ‘pronken’, waarin bijzondere objecten uit de collectie worden getoond. In de grote centrale ruimte is verder een ‘eventvloer’ gerealiseerd, die voor grote evenementen en zakelijke verhuur bedoeld is.
Trekpleister
Bij de opening prees directeur Van Nispen tot Sevenaer de prestatie van het team achter het nieuwe museum. Er is jaren aan de ontwikkeling en realisatie gewerkt, alles is uitvoerig getest, ook op publieksgroepen, en het Mediamuseum is op tijd en binnen het budget opgeleverd. Maar was het nou allemaal nodig, vroeg Van Nispen tot Sevenaer zich hardop af. Ja, vond hij, want er was sinds de opening van de Experiencealweer veel veranderd en een Mediamuseum moet eigentijds zijn. Aansluiten bij de wortels van de organisatie, het archief, en bij het heden, waarin we niet meer leven mét maar in media. De Experience is volgens hem bezocht door 1 op de 5 Nederlanders. Of het nieuwe Mediamuseum ook massale belangstelling zal trekken, zal blijken vanaf zaterdag 11 februari, wanneer de deuren voor het publiek opengaan.
Nee hè,,,,,,,,,,,,,krijgen we weer die Nispen van Sevenaer iedere dag , in elke talkshow !!!
het zou geweldig zijn om bijv radioprogramma’s uit jaren 80 integraal terug te luisteren!
Ik heb Jeroen van Inkel ooit horen vertellen dat vroeger de uitzendingen van Radio 3 werden opgenomen op speciale 24-uurs banden. Die zijn neem ik aan gearchiveerd. Het zou mooi zijn als dat werd gedigitaliseerd en toegangelijk gemaakt. Ik denk dat er bijvoorbeeld naar de afleveringen van de CD-show van Wim van Putten zeker belangstelling zou bestaan, evenals Spijkerman’s Steen & Been show – al was het maar voor zijn hilarische onzintelefoongesprekken en natuurlijk de klaagbox/zeurdoos.
Ik ben benieuwd. Meneer van Nispen heeft dit al vaker geroepen. We gaan het zien. Duurt wel lang 2025. Zijn er weer een paar bejaarden dood die graag hun laatste jaren nog eens Swiebertje hadden willen zien. Wat nu niet mag.
Als liefhebber van de geschiedenis van radio en tv mis ik nog steeds het oude Omroepmuseum, kleinschalig maar met met een schat aan interessante historische apparatuur. Snap dat het tegenwoordig een soort pretpark moet zijn, maar toch..