Wegzapmomenten, als er iemand is die daar al het fijne over wist, dan was dat René van Dammen, dé kijkcijferspecialist van de NPO. Maandagavond overleed hij – 63 jaar oud – in zijn woning in Hilversum. Op de bank, voor de televisie. Van Dammen heeft meer dan veertig jaar voor de publieke omroep gewerkt.
René van Dammen, altijd met een sjaal van FC Groningen om zijn nek en steevast met baseballpetje op zijn hoofd met opschrift ‘kijkcijferspecialist’, wist precies op welke momenten kijkers weg schakelen en wat wel of niet werkt op televisie.
Zo legde hij bij zijn jubileum in De wereld draait door uit dat als mensen zwaaien op beeld, kijkers denken dat het programma afgelopen is. „In Blauw Bloed wordt bijvoorbeeld nogal veel gewuifd, en elke keer als er zo’n beeld voorbijkomt, zie je de kijkdichtheid zakken.” Ook auto’s die wegrijden van de camera zorgen voor een dip in het aantal kijkers net zoals beelden van een ondergaande zon.
René wist in vlammende en meeslepende betogen te vertellen over zoiets betrekkelijk saais als kijkcijfers. Mensen hingen altijd aan zijn lippen, bijvoorbeeld wanneer de kijkcijferspecialist ‘college’ gaf bij Matthijs van Nieuwkerk of wanneer hij programmamakers over de vloer had op zijn werkkamer op het Mediapark, die hem om advies vroegen.
De Hilversummer, vader van twee dochters en een zoon, wist háárfijn wie er naar een bepaald programma keken. Mensen met mavo? Havo? Bierdrinkers? Reclamedip? Man? Veelverdiener? Vrouw? Leeftijd? René wist het allemaal en vertelde er dolgraag over.
Voor deze krant is René jarenlang van onschatbare waarde geweest: elke maand becommentarieerde hij humorvol en relativerend de Top 25 van best bekeken tv-programma’s, inclusief grappige en bijzondere details. Voor René was het wetenschap.
Jan de Jong, goede vriend van René en algemeen directeur van de NOS, is aangeslagen. Hij wil even de tijd nemen, zegt dan: „René heeft iets tot wetenschap verheven, wat misschien geen wetenschap is. Maar dat deed er niet toe. Als René had gesproken, onthield je het.” Volgens de NOS-baas bárstte René van de humor. „Als ik zei: eet eens gezonder, zei hij: ’Ik ben aan een ander merk frikandellen begonnen.”’ De Jong roemt ook Van Dammens sociale inborst. „Hij was sociaal zeer bevlogen en vocht voor de publieke omroep.”
Geef als eerste een reactie