Inkomsten radioreclame dalen 30%

De radioreclamebestedingen in het eerste half jaar bedragen 67,2 miljoen euro, dit is een daling van 30% ten opzichte van een jaar eerder. In lijn met de gehele reclamemarkt heeft ook radioreclame last van de gevolgen van COVID-19. Dit terwijl de radioconsumptie sterk is toegenomen; de luistertijd liet een sterke groei zien en was aan het einde van het tweede kwartaal nog steeds 10% hoger dan vorig jaar. De gemiddelde luistertijd van de radioluisteraars is 4 uur en 19 minuten per dag (bron: NLO/GfK mei-juni 2020).

De radiobedrijven zien een goed herstel in de zomermaanden en het perspectief voor de tweede helft van het jaar is positief. De meeste adverteerders hebben hun communicatiestrategie aan de realiteit aangepast en zien in radioreclame het betrouwbare bereiksmedium voor hun communicatieboodschap. De krachten van radio voor de consument zijn nu belangrijker dan ooit: amusement, informatief, vriendschapsbeleving, positieve stemming genererend, de connectie met de (buiten)wereld en radio als organisator van je dag. Dit blijkt ook uit het onderzoek naar radiobeleving tijdens de intelligente lockdown dat Ruigrok Netpanel in opdracht van het Radio Advies Bureau heeft uitgevoerd (april 2020).

Over RAB
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. RAB staat voor het vermarkten van radiokennis en biedt inspiratie aan adverteerder, reclame- en mediabureaus om met radioreclame méér te bereiken bij de luisteraars van de radiomerken. Daarnaast is RAB één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*