Internationaal onderzoek: ‘TV raakt uit de gratie’

Uit onderzoek ‘Digital Video and the Connected Consumer’ van consultancybureau Accenture blijkt het aantal tv-kijkers aan het teruglopen is, doordat de jongere generatie steeds minder televisie kijkt in het voordeel van online. Volgens Accenture zullen broadcastorganisaties die hun besluitvorming richten op de consument, de toekomstige leiders in media en entertainment worden.

Voor dit onderzoek werden 24.000 consumenten tussen de 14 en 55 jaar oud, uit 24 landen* ondervraagd. Het onderzoek laat zien dat overal en op elk moment het kijken van video’s meer en meer is verschoven van televisie naar alternatieve apparaten, zoals laptops, pc’s, tablets en smartphones. Als gevolg van deze verschuiving is het kijken van shows en films via de beeldbuis wereldwijd met 13% afgenomen. Ook het aantal mensen dat de televisie aanzet om sportwedstrijden te bekijken is afgenomen met 10% en het kijken van videoclips op de televisie is met 3% gedaald.

Preferred device

Vanuit een leeftijdperspectief is voor bijna alle leeftijdscategoriën het kijken van TV shows en films via een televisietoestel afgenomen met tweecijferige percentages. Echter, hoe ouder de consument, des te lager de afname in televisiegebruik. Terwijl kinderen tussen de 14 en 17 jaar 33% minder achter de tv zitten en in plaats daarvan veelal voor laptops kiezen om tv-programmas te kijken, is deze afname in de categorie 18-34 jaar 14%, bij 35-54 11% en bij de oudste deelnemers (55+) slechts 6%.

Dankzij gebruiksvriendelijkere streamingdiensten en langere batterijduur worden televisieprogramma’s en films nu veel vaker bekeken op mobiele apparaten van alle vormen en maten.

Watching TV shows and movies on the TV

Volgens het onderzoek van Accenture doet 87% van de consumenten aan multitasken. Zij vullen hun standaard TV aan met een tweede beeldscherm, bijvoorbeeld om tijdens het kijken informatie over een serie op te zoeken, op social media te delen wat zij op het moment aan het kijken zijn, of om online te winkelen. De meerderheid (57%) gebruikt hiervoor zijn smartphone en vooral bij de jongere generaties ligt dit percentage hoog. Laptops, die in 50% van de multitask gevallen worden gebruikt, zijn populairder onder de oudere generaties. Tablets wordt door een kwart van de multitaskers gebruikt en is dus het minst populair.

Consumers multi-tasking

Steeds meer consumenten kijken ook langere video’s online, zoals volledige films of sportwedstrijden. 89% van de consumenten geeft aan regelmatig online dergelijke video’s te bekijken. Door deze toename wordt de kwaliteit van de online diensten steeds meer van belang. De meest voorkomende klachten bij het bekijken van lange video’s zijn een slechte internetverbinding (51%), advertenties (42%), laad- en buffertijden (33%) en het stoppen van het geluid of andere verstoringen tijdens het afspelen (32%).

Complaints when watching long-form video content over the internet

Een groot aantal van de ondervraagde consumenten geeft aan te willen betalen voor online videodiensten als dit betekent dat zij toegang krijgen tot meer content, wanneer zij minder reclame te zien krijgen en de kwaliteit van de content omhoog gaat. Volgens de oderzoeken dienen omroeporganisaties meer naar hun publiek luisteren en maatwerk leveren in hun content en diensten.

*Consumenten uit de volgende landen hebben aan het onderzoek deelgenomen: Australië, Brazilië, Canada, China, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, India, Indonesië, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Polen, Rusland, Saoedi-Arabië, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Spanje, Zweden, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk, en de VS.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*