HILVERSUM – ‘Nieuwe mediaontwikkelingen beginnen in China, niet – zoals veel mensen denken – in Amerika’. Dat zegt de 20-jarige internetondernemer Tim van der Wiel. Hij verwacht verder dat de vier grootste Amerikaanse techbedrijven Google, Amazon, Apple en Facebook nog meer invloed op ons leven gaan krijgen dan tot nu toe het geval is. Niet meer alleen tekst- maar vooral spraakgestuurd.
De jonge strateeg Tim van der Wiel valt op in de wereld van reclame, media en internet. Het vakplatform Adformatie noemde hem onlangs ‘de Max Verstappen van de reclamewereld’ en nomineerde hem in een adem met mediamagnaat John de Mol als “Person of the Year”. Mensen die het afgelopen jaar in reclame en media het verschil maken.
Van der Wiel richtte samen met zijn zakenpartner Liam Tjoa op zijn 17de het bureau GoSpooky op. Ze zorgden ervoor dat grote merken als Hema, RTL en Lowlands met mediacampagnes bekend werden op het bij millennials populaire social media platform Snapchat. Snapchat maakten zij voor merken planbaar, impactvol en meetbaar. Tegenwoordig is Snapchat nog maar een klein onderdeel van wat GoSpooky doet. Vorig jaar richtten ze een nieuw bedrijf op, Speaky.
Voice techologie
Het succes met GoSpooky proberen ze nu minstens te evenaren met Voice technologie en willen topmerken een eigen stem geven. “In China gebruikt de helft van de bevolking al zijn of haar stem om informatie via apps op bijvoorbeeld je mobiel op te roepen. Merken als Alibaba hebben eigen Voice gestuurde apps en technologie. Bij ons staan we nog zo aan het begin met Amazon Alexa of Google Assistent. Maar in Amerika zijn ze er al veel verder mee”, begint Tim van der Wiel het gesprek. “Moet je voorstellen hoe ver ze in China al met het gebruik van de mobiele telefoon zijn. Daar zijn er apps die al je voorkeuren personaliseren en integreren in een app, zoals betalingen doen, een taxi bestellen of andere services bestellen via mobiel. Allemaal met je stem. Met contant geld betalen bestaat daar bijna niet meer. Er is daar met Voice technologie zoveel al geïntegreerd en geaccepteerd in ieders leven. Dat komt echt ook naar ons toe.”
Afstandbediening
Wie met de jonge Tim van der Wiel het gesprek aangaat over media en nieuwe marketing, krijgt een knap staaltje schoolcollege met mooie praktijkvoorbeelden. Volgens hem beginnen nieuwe technologische ontwikkelingen dus vaak in China en dat heeft ook invloed op de content die wij in Nederland via media verspreiden. De manier van produceren gaat veranderen, zegt Tim. “Je mobiel is de afstandsbediening van je leven. Straks steeds meer spraakgestuurd. Zo moet je dan ook de consument bereiken, maar stem wel je boodschap af op het medium waarop je het deelt. De tijd dat een tv-commercial een-op-een doorgeplaatst werd op social media ligt echt wel achter ons. Merken weten nu wel dat dat niet werkt. Wil je je doelgroep bereiken, dan zal je goed moeten nadenken welke social media het beste bij je merk past en hoe je publiek jouw boodschap wil ervaren. Daarop produceer je je content. Anders maak je geen impact.”
De toekomst van het consumeren van media zal volgens Van der Wiel spraakgericht zijn en zullen diensten steeds meer met elkaar integreren. We gaan dus met zijn allen steeds meer praten tegen mobiele apps die ons leven versimpelen. “De meeste apps in de top 10 van de vaakst gebruikte mobiel apps zijn van de vier grootste Amerikaanse techbedrijven, dus van Google, Facebook, Amazon en Apple. Zij krijgen steeds meer invloed op ons leven en door het verzamelen van data weten ze meer en meer over ons. Apps maken het leven ook steeds makkelijker door integratie van diensten. Die techbedrijven overheersen de markt en daar kom je als Nederlands merk moeilijk tussen. Als merk moet je je dat realiseren, daarom is het goed om je strategie zo te hebben dat je maximale impact hebt. Daar zijn waar je publiek is.” Van der Wiel vindt dat niet altijd online doelgroepen met korte video’s bereikt hoeven te worden, zoals vaak wordt gedacht. “Je online kijker is echt wel bereid om video’s van 3 of 4 uur te bekijken. Als het maar past op het platform waarop deze het gebruikt.”
Privacy belangrijk
En hoe zit het dan met de privacy? “Privacy is voor veel mensen heel belangrijk, maar mensen moeten zich realiseren dat niets gratis is. Je betaalt met je data of je kiest voor een abonnement dat je met geld afrekent. Het moet duidelijk zijn hoe je data wordt gebruikt en opties moet je kunnen uitzetten. Zolang die transparantie er is, kun je betrouwbare apps op een veilige manier gebruiken. Ik sprak laatst iemand die zei dat hij zijn bankrekening best wilde delen met merken, zodat ze kunnen zien waaraan hij zijn geld uitgeeft. Om hem op die manier optimale aanbiedingen te kunnen doen. Zo krijg je via algoritmes een op maat aanbod. Dat is toch veel prettiger dan dat je reclame krijgt waar je niets aan hebt.”
Wat de toekomst van radio betreft verwacht Tim van der Wiel dezelfde personalisatie die ook in de reclamewereld belangrijker wordt. Tot slot: “Mensen luisteren niet meer de hele dag naar dezelfde zender, maar switchen van radio, naar podcast, weer radio of naar een app die hen helpt met informatie die ze op dat moment willen horen. Met het delen van je data kan je nog specifieker je eigen muziekkeuze of informatiebehoefte online laten samen stellen.”
Geef als eerste een reactie