Henk Westbroek lijkt het woord ‘duizendpoot’ te hebben uitgevonden. Naast zanger en liedjesschrijver van Het Goede Doel, was hij één van de populairste radiopresentatoren van Nederland. Daarnaast is hij een succesvolle horecaondernemer en stond hij aan de basis van de politieke partijen Leefbaar Nederland en Leefbaar Utrecht. Al jaren is hij actief bij RTV Utrecht en had ook nog tijd om samen met Martin Groenewold zijn levensverhaal in een boek te bundelen.
Je hebt nu jouw levensverhaal in boekvorm uitgebracht. Betekent dat dat je op jouw 65ste wel zo’n beetje alles achter de rug hebt?
„Nee gelukkig niet! Als het overigens aan de Vara had gelegen was mijn carrière wel vroegtijdig beëindigd. Ik heb plannen genoeg, maar er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen plannen hebben en deze ook daadwerkelijk verwezenlijken. Het idee om een boek te maken is mij wel ingegeven na een paar jaar van zeer slechte gezondheid. Die heb ik deels opgelopen toen ik in Jordanië een vluchtelingenkamp bezocht en tuberculose kreeg. Het medicijn van mijn huidziekte psoriasis heeft als bijeffect dat de tuberculose veel zwaarder is dan normaal. In deze zware tijd heb ik veel zaken afgerond en had ik tijd om eens achteruit te kijken. Ik kreeg in die tijd de vraag om een biografie te maken en daar heb ik toen ja op gezegd. Nu het na enkele slopende jaren weer beter gaat pak ik weer dingen op. Ik kom komend jaar met mijn laatste soloplaat en nieuwe boeken, die ik zelf wil gaan uitgeven.”
Lange tijd zat je bij de Vara en had je het populairste programma van de Nederlandse radio. Bij de Vara kon je onder andere niet door één deur met Marcel van Dam en Jack Spijkerman. Later kreeg je ook nog bonje met jouw muzikale partner Henk Temming. Trekt je moeilijke mensen aan of bent je zelf een moeilijke persoonlijkheid?
“Allebei! Ik zit een wereld waar je met creatieve mensen te maken hebt en die zijn vaak vervelend en eigenwijs. Die eigenschappen heb ik uiteraard ook en dat wil nog wel eens botsen.”
Vara noemt je in jouw boek een ‘slangenkuil’. Al jaren ben je vooral actief bij RTV Utrecht. Gaan we je nog een keer bij de landelijke omroepen terugzien?
„Nee, Hilversum is al een heel aantal jaren klaar met mij. Als ze mij echt ergens bij een publieke omroep willen hebben, dan hebben ze vijftien jaar de tijd gehad om mij te bellen, maar ik zit nu al jaren met erg veel plezier bij RTV Utrecht.”
Het radiolandschap is flink in beweging. Wat vindt je van de huidige generatie radio-dj’s?
“Sommige dj’s vind ik erg leuk, maar het is meestal wel van de oude garde, zoals Rob Stenders, Gerard Ekdom en Stefan Stassen. Bij veel jonge radio-dj’s valt mij op dat ze geen enkel idee hebben van muziek. Probleem van de meeste popzenders is ook dat ze allemaal dezelfde nummers draaien, slechts enkel in een andere volgorde. Alles hangt aan panels, onderzoeken en formats vast. Alles wordt dood getest. Dat was de reden dat ik ging meewerken aan KX Radio, maar ook dat is in die vorm al gesneuveld.”
Vroeger konden dj’s platen maken of kraken. Hoeveel invloed hebben zij nu nog na de komst van onder andere Spotify, Youtube en social media?
„Die invloed hebben ze niet meer. Alles gaat nu via internet en radio loopt daar achteraan.”
Je hebt zowel aan de kant van de omroepen gezeten, als de muziekindustrie. Daartussen zaten pluggers. Hoe werden radio dj’s vroeger gepaaid voor airplay?
„Met leuke uitjes, vakanties en drank. Dj’s konden vroeger bijvoorbeeld naar The Rolling Stones in London. Denk maar niet dat de omroep dat betaalde. Vervolgens werd de band ook gedraaid. Ook ik kreeg van alles nog wat aangeboden, waaronder geld en percentages van royalty’s, maar ben zo verstandig geweest om niets aan te nemen. Ik weet welke dj’s dat wel aannamen en welke personen daarvoor ontslagen zijn. In de tijd dat de salarissen niet erg hoog waren zijn diverse dj’s toch miljonair geworden. In Nederland is het altijd zo geweest dat zeggen hoe een plaatje heet beduidend lucratiever is dan er eentje maken. De platenindustrie is een wereld die van corruptie aan elkaar hangt door het kopen van recensies en airplay en het omkopen van dj’s.”
Er werd vroeger altijd geroepen dat Nederlandstalige popmuziek te weinig aandacht op de Nederlandse radio kreeg. Is dat volgens u nog steeds het geval?
„In het verleden walgde Felix Meurders om Nederlandstalige volksmuziek te draaien. Aangezien hij dat op een gegeven moment moest doen, ging hij Nederpop, zoals Het Goede Doel maar draaien. Daar ben ik hem nog dankbaar voor. Om in de hedendaagse samenleving iedereen zich thuis te laten voelen, dienen we iedereen een gemeenschappelijke taal te schenken. NPO zou door het draaien van meer Nederlandstalige muziek de luisteraars op een laagdrempelige manier taalgevoel kunnen bijbrengen. NPO kan hiermee bruggen bouwen en daarmee op een aangename wijze het volk indoctrineren. Burgemeester Aboutaleb heeft in het verleden al eens gezegd dat hij door Nederlandse muziek van onder anderen Ramses Shaffy de Nederlandse taal is gaan beheersen.”
Volgend jaar wordt honderd jaar Mediastad herdacht. Denkt je dat Hilversum deze titel over tien jaar nog steeds heeft?
„Ik verwacht dat Hilversum over tien jaar nog steeds de belangrijkste mediastad is, al is het hoogtepunt wel achter ons. Het Romeinse rijk bestond echter na haar hoogtepunt ook nog tweehonderd jaar.De omroepen worden steeds meer productiehuizen en ze blijven vaak in Hilversum zitten, omdat de andere bedrijven er ook zitten. Amsterdam lijkt voor omroepen geil om te zitten, maar het is zeer onpraktisch. Met al die duizenden dronken toeristen kom je bijna de stad niet in of uit. Het mediapark is tegenwoordig prima met de auto of de trein te bereiken.”
HENK: Het levensverhaal van Henk Westbroek
Auteur: Martin Groenewold
Uitgever: Pharos Uitgeverij
328 pagina’s / €19,90
ISBN 9789079399932
Geef als eerste een reactie