,,Wij zijn audiogekken”, zegt Arvid van den Bosch halverwege het gesprek. Bij Mengwerk begint en eindigt alles dan ook daarmee: gedrevenheid om met een betrekkelijk klein team technisch vooraan te lopen en kwalitatief topwerk af te leveren op het gebied van audio-nabewering en kleurcorrectie.
Zo’n 90 procent van hun werk betreft televisie-programma’s en commercials, zowel voor publieke als commerciële omroepen en voor grote bedrijven.
Van de bezuinigingen bij de omroep hebben ze geen last gehad. Klooker: “Wij zijn juist gegroeid.’’ Van den Bosch legt uit dat bezuinigingen invloed kunnen hebben op de technische kwaliteit van producties. Aan Mengwerk de taak om aan het einde van de productieketen dingen te corrigeren.
Oppoetsen
Audio-nabewerking en kleurcorrectie – het is de ‘finishing touch’ voor tv-producties. ‘Oppoetsen’ noemen ze dat bij Mengwerk ook wel. Als het maken van een programma bijvoorbeeld enkele weken in beslag neemt, dan zijn de allerlaatste een of twee dagen voor de mensen van Mengwerk.
Dat is geregeld hard werken, erkennen de twee vennoten. De plek waar ze zitten – het Wisseloordcomplex – maakt gelukkig veel goed. “Je hebt hier altijd een beetje een vakantiegevoel, zo in het groen en met de vogels”, vindt Van den Bosch. “Ook klanten vinden dat top.’’
Inmiddels beschikt het bedrijf over vijf audio-nabewerkingssets, meer dan zelfs de grootste facilitaire bedrijven in Hilversum hebben staan. Klooker: “We kunnen daardoor met meer mensen tegelijk werken aan hetzelfde programma.’’ Van den Bosch: “In één dag kunnen we wel dertig, veertig uur audio doen.’’
Blijkbaar doen ze dat goed, want “vanaf Idols 2 hebben we vrijwel alle talentenjachten gedaan”. Zo hebben ze aan ’The Voice of Holland’ wekelijks zo’n dertig uur werk. Zulke programma’s zijn technisch complex, met veel geluidssporen en veel hermontagewerk, maar dat vinden ze bij Mengwerk juist leuk en uitdagend. Net zoals werken aan mooi gemaakte documentaires en series.
Dat alles zou de indruk kunnen wekken dat Mengwerk tegen de klippen op groeit, maar dat is niet zo. Het is ook helemaal de bedoeling niet. “Groeien naar tien vaste mensen kan, maar het moeten er geen dertig worden”, stelt Van den Bosch. “We moeten aan de lunchtafel nog wel iedereen kennen.’’
Waarmee we terug zijn bij de reden waarom Mengwerk is opgericht: de wens om met een overzichtelijk team heel goed werk te leveren. Dat is wat Klooker en Van den Bosch steeds weer onderstrepen. Klooker: “We willen een beter product maken waar we zelf blij van worden. Zo kunnen we er veel plezier aan beleven als iemand van ons ergens een slimme tool heeft ontdekt die maar 100 euro kost.’’
Uitzendnormen
Die vakmatige ‘drive’ kan zich op vele manieren uiten. Van den Bosch: “We proberen bijvoorbeeld surroundgeluid 5.1 te pushen in Hilversum. Dat geeft een mooier klankbeeld. Technisch is het mogelijk en bij platforms als Netflix is het standaard. Maar Nederland is wat betreft uitzendnormen een beetje een achterloper geweest.’’ Dat komt, denkt Klooker, doordat “de NPO als organisatie groot is, al wordt daar nu wel een inhaalslag gemaakt”.
Geef als eerste een reactie