Nieuwe cijfers suggereren dat het aantal installaties van Clubhouse-apps de afgelopen twee maanden drastisch is gedaald. De hype rondom Clubhouse lijkt nu alweer te imploderen.
Nieuwe cijfers van app analyticsbedrijf Sensor Tower suggereren dat het aantal maandelijkse Clubhouse-installaties drastisch (-66%) is gedaald en de belangstelling alweer aan het afnemen is. Deze cijfers komen bijna tegelijkertijd met het nieuws dat Clubhouse een nieuwe financieringsronde heeft aangekondigd die het bedrijf waardeert op $ 4 miljard.
Clubhouse is pas iets meer dan een jaar oud, maar is vooral begin dit jaar explosief gegroeid, mede door deelname van spraakmakende personen zoals Bill Gates, Oprah Winfrey en Elon Musk. Ook in Nederland waren bekende mediamensen, waaronder Bas Smit, Patty Brard, William Rutten, Giel Beelen en Dennis Schouten op het platform te vinden. De landelijke media zette het nieuwe platform ook flink in de spotlights als ‘the next big thing’, waardoor de hype rondom Clubhouse alleen maar groter werd. Veel mediaspecialisten voorzagen flinke concurrentie voor de ‘babbelpodcasts’.
De enorme groei en belangstelling had ook nadelen voor Clubhouse. Door het explosieve gebruik kreeg de app te maken met technische problemen. Daarnaast werd de urgentie om ook voor Android-gebruikers beschikbaar te zijn groter (Clubhouse is momenteel alleen als iOS-app beschikbaar). Hierna kwamen enkele privacy- en beveiligingskwesties aan het licht. Door de snelle groei werden ook techgiganten, waaronder Facebook, Twitter en Linkedin wakker en werden daar alle zeilen bijgezet om tijdig met een audio-alternatief te komen.
Ondanks dat de waarde van Clubhouse op 4 miljard wordt gewaardeerd, lijkt het bedrijf nu al in de problemen te komen. De spraakmakende sterren lijken het platform al naast zich neer te hebben gelegd. Relevante en interessante gesprekken lijken steeds meer een zeldzaamheid te worden. Tevens heeft het bedrijf nog steeds geen Android-versie (goed voor 71% marktaandeel op het gebied van smartphones wereldwijd), waardoor het niet voor het grote publiek beschikbaar is, terwijl techgiganten al beginnen met het uitrollen van hun eigen hun eigen Clubhouse-alternatieven. Er is ook nog steeds geen verdienmodel gelanceerd, waarmee bijvoorbeeld sprekers of room-organisatoren geld kunnen verdienen.
Nu Facebook, Twitter en Linkedin audio communities hebben omarmd, is deze audio-vorm een blijvertje. Het is echter af te vragen of Clubhouse in de nabije toekomst nog een prominente rol op het wereldtoneel van audio-communities zal spelen.
Komt denk ik ook omdat het nog steeds op uitnodiging gaat en de app nog niet gebruikt kan worden door ‘derden’. Als het helemaal ‘open’ gaat wil ik het nog wel eens zien wat er gebeurd.