Loeki de Leeuw was het meest bekeken karakter op televisie. In 2004 besloot de STER de leeuw uit de reclameblokken te schappen. Voor de STER waren de kosten van de productie en uitzending de reden om te stoppen met de filmpjes van Loeki.
Na zijn televisie carrière was Loeki vanaf 2005 tijdelijk in het attractiepark de Efteling te zien. Loeki werd tot 2012 als aanvulling gebruikt op de bestaande attractie Carnaval Festival. Loeki werd later weer ingeruild voor Jokie, de oorspronkelijke mascotte deze door Joop Geesink ontworpen Efteling attractie. Ook tijdelijk waren reclamespotjes van Edah (2005), C1000 (2008) en Samsung (2010).
Jaarlijks werd de bekende leeuw nog wel door de STER gebruikt tijdens hun ‘Gouden Loeki’ prijsuitreiking voor de beste reclamecommercials. De STER heeft deze maand echter aangegeven in het kader van de algehele bezuinigingen binnen de Publieke Omroep te stoppen met de live uitzending van de Gouden Loeki-uitreiking. In Beeld en Geluid en de tentoonstelling 100 Jaar Animatiekunst heeft de pop een bescheiden plek. Het voormalig TV-icoon lijkt na 45 jaar zijn laatste adem uit te blazen.
Volgens Louise Geesink –dochter van Loeki-creator Joop- is de leeuw nog steeds ‘Alive and kicking’. Door focus op andere activiteiten zoals Pardoes, Billy Bear en Woessel & Pip door Studio Geesink is het even stil geweest rondom Loeki de Leeuw. Momenteel wordt er met diverse partijen gesproken om de Loeki weer in de spotlights te zetten.
Videocompilatie Loeki de Leeuw:
Geef als eerste een reactie