Het wil de zender maar niet lukken om meer luisteraars te trekken. Ook het ‘Giel Effect’ bleef uit. Na de komst van ‘shockjock’ Giel Beelen zijn de luistercijfers nog steeds niet omgebogen. Inmiddels is het legendarische radiostation vooral een zorgenkindje binnen de Talpa Radio groep geworden. Spreekbuis.nl vroeg aan enkele mediaspecialisten hoe de radiozender weer meer luisteraars kan trekken.
Evert Bronkhorst (Strategy Director bij mediabureau Vizeum):
Persoonlijk word ik gek van de beperkte playlist van Veronica (ook binnen de gelimiteerde clausule moet veel meer variatie mogelijk zijn), maar het verleden heeft bewezen dat dit voor de luisteraars prima is. Dus gewoon terug naar je roots, herkenbare muziek, aandacht voor sport, meer humor.
Probeer niet ineens meer trendy te zijn, je core doelgroep en potentiële doelgroep zit hier niet op te wachten. Die willen gewoon een no-nonsense mannenzender met stoere, herkenbare muziek en geouwehoer over zaken die ze interessant vinden.
Robert Claus (voormalig research manager Sky Radio Group en Stichting Nationaal Luisteronderzoek)
Allereerst doet me wel pijn dat Radio Veronica het zo moeilijk heeft. Het is met de kavelvoorwaarden ook niet makkelijk om de strijd aan te gaan met Radio 2 en Radio 10. Twee zenders die ook nog eens een forse groei doormaken.
Radio Veronica hoeft zich niet te schamen om de zender voor de mannen ‘uit de provincie’ te zijn. Het sfeertje op de bouw of in de voetbalkantine. De middagshow weet die sfeer al wel heel goed te pakken. Deze doelgroep wil herkenbare muziek horen: De Top 1000 Allertijden. Belangrijk is het om komende maanden het muziekformat zeer scherp neerzetten. Zodat je fans zich weer echt thuis gaan voelen.
Radio Veronica kan door de clausulering het gat van 3FM (progressieve popzender) niet invullen. Om dat te kunnen is logischerwijs meer nieuwe muziek en spreektijd nodig. Een Radio Veronica gericht op mannen uit de provincie zal voor een deel Radio 10 ‘raken’. Ik begrijp heel goed dat het voor Talpa beter is om Radio 10 naar de top 3 te brengen dan Radio Veronica ten koste van Radio 10 iets op te krikken.
Lars Schotanus (eigenaar YPCA en voormalig directmarketing manager van TMF / Radio 538)
De vraag is natuurlijk of Veronica nog uit het slob te trekken is. De ziel en herkenbaarheid zijn er wat mij betreft helemaal uit. Ik denk dat er ook weinig mensen zijn die weten welke DJ’s er naast Giel Beelen op het station actief zijn. Ik moest het zelf ook even opzoeken. Misschien Erik de Zwart eens bellen…?
Rick van Velthuysen (Radio-dj bij Traffic Radio, voormalig Radio Veronica dj en binnenkort dj bij NPO Radio 2)
Ik kan nu allerlei theoretische kletspraat gaan houden, maar ik denk dat al die semi-academische, uit Amerika opgehaalde en verkeerd in Nederland geïnterpreteerde radiowijsheden maar eens in de ijskast worden gezet. Radio Veronica en ook Radio 538 zijn destijds groot geworden door het juiste ‘buikgevoel’ van mensen als Lex Harding, Erik de Zwart, Jeroen van Inkel en Edwin Evers. Creëer de ruimte om te mogen falen, te kunnen corrigeren en aan te kunnen voelen waarvoor radio gemaakt wordt. Radio is geen wetenschap, dus huur de juiste mensen in, geef hen het vertrouwen en zorg dat je aansprekend bent.
Maarten Hafkamp (freelance mediaverslaggever)
Radio Veronica bleef het eerste halfjaar gemiddeld onder de 4 procent. Vorig jaar was het aandeel nog 4,1 en in 2016 4,4. In doelgroep 20-49 komt het niet verder dan 5 procent marktaandeel, waar het twee jaar geleden nog 6,5 was. Dat is best zorgwekkend. Sinds de zender bij Talpa Radio zit zijn de cijfers verslechterd. Daar kan Giel met zijn ochtendshow voorlopig ook geen verandering in brengen.
Misschien heeft Veronica last van Radio 10 dat af en toe ook wel eens een rockclassic draait en Radio 2 waar je Lenny Kravitz ongetwijfeld ook wel eens voorbij hoort komen. Radio Veronica mag door het geclausuleerde kavel minder populaire platen van nu draaien, maar is dat wel meer gaan doen. Er zijn versies van hits van nu te horen die net even anders zijn dan het origineel en zo kunnen ze slim omgaan met de mogelijkheden. Maar mogelijk zit daar wel de crux. Iedereen draait al hits van nu. Nederland blijft gewoon Eenheidsworst FM. Misschien moet Radio Veronica terug naar de echte classic rock met veel meer nostalgie. Bij Radio 10 werkt het en bij Radio 5 (gezien de stijging van het marktaandeel) ook. De FM-luisteraars worden steeds ouder, dus waarom zou je mee willen gaan in het hitgeweld van nu?
Luistercijfers Radio Veronica (2000-2018)
met dank aan Radiofreak.nl
Inmiddels january 2019, en zie dat de luistercijfers van o.a.”veronica” blijft dalen.ook met andere zenders word het minder. Conclusie, kwaliteit zakt, side-kicks blijft toch een irritant opstakel, daarnaast is men van voor de leeftijd van 40 meer bezig met ander music’sound/voice carrier’s ‘.Non-stop radio met een breder muziek aanbod en om het uur nieuws is meer de toekomst.