Jan Slagter, oprichter en boegbeeld van Omroep MAX, verzet zich tegen de nieuwe bezuiniging op de publieke omroep, die minister Arie Slob eind vorig jaar aankondigde. Maar hij wil, samen met de andere omroepen en de NPO wel “een beweging maken” en ongeveer 30 miljoen euro op tafel leggen. Daarna moet het ook gedaan zijn met bezuinigen.
Enkele maanden geleden liet minister Slob weten dat er opnieuw tientallen miljoenen euro’s van de omroepbegroting afgaan: een lijk dat uit de kast van Sander Dekker rolde, die in het vorige kabinet als staatssecretaris voor het mediabeleid verantwoordelijk was. De Ster-inkomsten lopen terug, de algemene reserve voor het mediabeleid moet worden aangevuld en compensatie voor de stijgende inflatie, prijsindexatie, zit er niet in. Al met al dreigt de publieke omroep 70 miljoen te verliezen, tot groot ongenoegen van omroepbestuurders. NTR-directeur Paul Römer bijvoorbeeld noemde de bezuiniging “onnodig en unfair”. Onnodig, omdat Nederland in een periode van economische voorspoed zit en unfair, omdat het dalen van de reclame-opbrengsten niet aan de kwaliteit van de programma’s ligt: het is een trend waarmee alle mediabedrijven in Nederland kampen.
Ook NPO-voorzitter Shula Rijxman sprak zich fel tegen de bezuinigingen uit. Ze waarschuwde voor de gevolgen voor de programma’s en de werkgelegenheid die daaraan vastzit. Slagter is het met haar eens dat er op de botten van de publieke omroep geen vet meer zit. “Ik ben blij dat ze zo duidelijk stelling heeft genomen. Zelf zal ik ook in Den Haag en daarbuiten blijven zeggen, dat er op de publieke omroep niet meer kan worden bezuinigd. Maar de omroepen kunnen wel nog een beweging maken. We kunnen gezamenlijk éénmalig 20 miljoen euro uit onze programmareserve halen. Als de NPO ook wat doet en als er Sterreclame online bij de NOS komt en extra inkomsten van de kabelaars, kan dit samen naar schatting 8 à 10 miljoen euro opleveren. Zo kunnen we in totaal zo’n 30 miljoen bijeenbrengen. Dan hoeft er in 2019 niet in de programmering te worden gesneden en hoeven er geen ontslagen te vallen. We hebben dan ook meer tijd om te kijken hoe het verder moet. Ik moet trouwens nog zien dat de Steropbrengst echt zo ver terugvallen. Het is raar dat we daarop met zulke grote bezuinigingen moeten anticiperen.”
Prijskaartje
Slagter is heel duidelijk: “Verder bezuinigen op de publieke omroep kan echt niet. Het houdt op. En anders gaan we weer naar het Malieveld in Den Haag om te protesteren. De politiek zegt voorstander te zijn van een sterke, brede publieke omroep. Dan moet je daar wat voor over hebben. Aan alles hangt een prijskaartje en wij behoren al tot de goedkoopste publieke omroepen van Europa.”
Slagter heeft overigens vertrouwen in een goede afloop. “In het regeerakkoord is geen bezuiniging op de publieke omroep opgenomen, er zou juist 5 miljoen euro bijkomen voor onderzoeksjournalistiek. Ik heb alle vertrouwen in minister Slob en verwijt hem ook niks. Hij was nog maar net minister toen dit naar boven kwam en ik heb begrepen dat deze kwestie in de formatie niet is besproken. Dat roept voor mij wel de vraag op wie dit stilgehouden heeft en waarom. Ik begrijp ook niet waarom de reservepot voor mediabeleid door ons moet worden aangevuld. Die pot wordt gevuld vanuit de Sterinkomsten en dat geld gaat naar allerlei organisaties. Het is alsof iemand je portemonnee leegmaakt en zegt dat jij er zelf weer nieuw geld in moet stoppen, dat hij dan kan uitgeven.”
Ster niet afschaffen
Voor afschaffen van de Ster, zoals onder anderen NTR-directeur Römer bepleit, voelt Slagter weinig. “De politiek wil geen reclamevrije publieke omroep. De Ster blijft gewoon, dat is de realiteit. Er zitten daar fantastische mensen onder leiding van Frank Volmer die er alles aan doen, en mede dankzij de Olympische Spelen in Zuid-Korea is de Ster dit jaar goed begonnen. Politiek Den Haag zegt dat we ook op andere manier geld kunnen verdienen. Maar dat is niet zo eenvoudig, we moeten ons houden aan de regels daarvoor in de Mediawet. Ik vind wel dat de kabelaars meer moeten betalen voor de doorgifte van ons programma’s, zij verdienen er goed aan. Online is ook nog een slag te slaan, online reclame op de NPO- en NOS-sites moet er komen.”
De online activiteiten van de publieke omroep houden Slagter ook om andere redenen bezig. “We zijn digitaal aanwezig, bijvoorbeeld met onze portal MAX Vandaag en apps rond programma’s zoals Heel Holland Bakt en Met het mes op tafel. Maar we lopen online niet voorop, dat is een bewuste keuze. Krachtens afspraken met de NPO hebben we ook geen eigen online-platform. Dat vind ik ook niet erg, zolang er maar een goed centraal platform is. Wat dat betreft, is de publieke omroep misschien toe aan een herijking. Wat doen we eigenlijk en hoe gaat dat? We moeten ons ook niet gek laten maken door de digitalisering. Lineair kijken is steeds heel populair. Jongeren kijken wel anders, maar blijven ze dat ook doen als ze ouder worden? Weten we niet. Wij moeten gewoon de beste programma’s blijven maken, die mensen willen zien, zodat ze er de volgende dag bij de koffieautomaat over kunnen meepraten.”
Geef als eerste een reactie