[BLOG] Daar was hij dan eindelijk, de brief van minister Slob over de toekomst van de publieke omroep. Over de inhoud – waarvan al het een en ander was uitgelekt – werd al wekenlang gespeculeerd in de media. Waar ik me onder meer best wel zorgen over maak, is dat de tv-reclame voor 20.00 uur wordt geschrapt, zogenaamd om kinderen te beschermen. Zijn die spotjes van Albert Heijn en Jumbo dan zo schadelijk voor de kinderziel?
Laat de minister eens optreden tegen alle verderfelijkheid waarmee de jeugd op internet wordt geconfronteerd! De maatregel kost de publieke omroep vermoedelijk 80 tot 90 miljoen euro, waarvan de overheid slechts de helft of minder compenseert. Het staat gelijk aan het verbranden van geld, want, zo leert ook de ervaring in Frankrijk, die reclame-inkomsten gaan vervolgens rechtstreeks naar Google en Facebook. Het is bovendien de eerste stap naar een compleet reclamevrije publieke omroep. Maar als de overheid de derving aan inkomsten niet voor 100% compenseert, is zij ongeloofwaardig.
Deze bezuinigingen komen bovenop de 250 miljoen van de kabinetten Rutte I en II en raken de programma’s en daarmee de kijker in het hart. Waar ik mij met hart en tand tegen zal verzetten is het verhogen van de lidmaatschapsbijdrage. Wat de minister ook doet, die blijft bij ons voorlopig 7,50 euro. Een hoger bedrag zou heel veel mensen uitsluiten die heel gemotiveerd lid zijn van MAX en moeten rondkomen van alleen AOW.
Bij deze overtrokken reactie vroeg ik me af, welk belang kan een directeur/presentator/manusjevanalles van een publieke omroep hebben, als het om commerciële uitingen gaat. Dan heb je wat te verbergen.
Is dit dezelfde Jan Slagter die in 2009 om het hardst riep dat ouderen zich kapot ergerden aan reclame en dat hij daarom pleitte voor een reclamevrije omroep?
https://www.radiofreak.nl/directeur-max-wil-ster-afschaffen/
Ja dus. Ga dan nou niet klagen dat de omroep (deels) reclamevrij wordt. Je kunt klagen dat het niet wordt gecompenseerd. Dat je daarbij negeert dat je publiek wegtrekt naar YouTube-kanalen die laten zien dat je ook zonder miljoenen euro’s waardevolle, goedbekeken content kunt maken zien we dan maar door de vingers. Maar nu opeens reclamespotjes van Jumbo en Albert Heijn gaan verdedigen is ongeloofwaardig.