Het radioprogramma waarbij Jan van Veen met zijn karakteristieke stem gedichten van luisteraars voorleest kent een lange geschiedenis. Het programma is in 1967 op het schip van Radio Veronica ontstaan tijdens een uitzending waarbij Van Veen voor de grap een liefdesgedicht voordraagt. Vrijwel direct kreeg het populaire radiostations zakken vol met gedichten van luisteraars toegestuurd. Begin jaren ’70 verhuist het programma naar de AVRO op radio 3 om vervolgens in 1991 over te steken naar de commerciële zender Sky Radio. Jan van Veen start in 2005 als één van de eerste radiomakers met de eigen online radiozender. Een halve eeuw na de start is Van Veen met de bekende tune Can I Get There By Candlelight en zijn gedichten wekelijks te horen met het gelijknamige radioprogramma op 100% NL en het 24/7 online radiostation Candelight Radio.
De meeste radio-dj’s die in de jaren ‘60 op een zendschip hebben gezeten, waaronder Willem van Kooten, Ad Bouman, Ferry Maat Tineke de Nooij en jijzelf, zijn voor veel luisteraars nog steeds levende legendes. Was vroeger alles beter of heeft het vooral te maken met de toenmalige radiorevolutie?
Het was in de jaren ‘60 het begin van een nieuw radio- en muziektijdperk. De zeezender Veronica begon ongeveer gelijktijdig met deze nieuwe stroming. We wisten met onze radio-uitzendingen een ander geluid te laten horen, dan wat er vanuit Hilversum te horen was. Het was niet beter dan wat er nu op de radio is te horen, maar in die tijd wel vernieuwend.
Candlelight gaat op muzikaal gebied met zijn tijd mee. In hoeverre is de ingezonden liefdes-poëzie in de loop der jaren veranderd?
Candlelight Radio laat horen wat de luisteraar graag horen wil. De gedichten hebben als onderwerp tegenwoordig veel meer thema’s dan alleen de liefde. Ook actuele onderwerpen zoals de recente moord op Anne Faber uit Utrecht komen aan bod.
Alweer twaalf jaar heb je een eigen online radiostation Candlelight. In het begin was je station alleen via de pc te beluisteren, maar tegenwoordig kan het ook met de smartphone, tablet, connected tv en ook in steeds meer autoradio’s. Het verdienmodel is echter nog wel wat schraler dan traditionele radio. Hoe zie jij de toekomst van online stations?
Ik geloof in de toekomst van online radiozenders, alleen het verdienmodel is nog steeds moeilijk. Media inkoopbureaus zullen eindelijk eens ook de doelgroep boven de 50 jaar als interessant moeten gaan accepteren. We praten dan door de vergrijzing immers al bijna over de helft van de bevolking.
Naast je eigen radiostation ben je ook nog elke zondagavond te horen op 100% NL. Hoe belangrijk is airplay op een landelijke radiostation voor je?
100% NL is een heel mooi landelijk platform om nieuwe luisteraars kennis te laten maken met Candlelight. Luisteraars moeten ontdekken hoe je eenvoudig naar radio via het internet kan luisteren en dan het liefst naar Candlelight Radio met overdag non stop de allermooiste muziek en ’s avonds al 50 jaar gedichten van luisteraars.
Candlelight bestaat nu 50 jaar en is daarmee één van de oudste programma’s van de Nederlandse radio. Zelf ben je nu 73 jaar. Hoe lang gaat het format nog mee?
Ik hoop dat het format ook zonder mij nog lang mee kan.
Candlelight bestaat nu een halve eeuw, maar Jan van Veen is al langer op de radio actief. Ter ere van zijn 50 jarige radiocarrière gaf hij in 2014 aan Spreekbuis zijn top10 meest favoriete nummers prijs. Deze zijn hier te beluisteren.
Altijd een top programma gevonden en heb vele jaren (honderden) gedichten ingestuurd.