Jeroen Nieuwenhuizen: ‘Interactie is steeds belangrijker geworden’

Radio is sterk in ontwikkeling. Zo heeft digitale radio al in verschillende campagnes een belangrijke rol gespeeld. Wie deze ontwikkeling op de voet volgt is radio 538 DJ Jeroen Nieuwenhuize. We vroegen hem naar zijn visie over de kansen en ontwikkelingen van radio.

De radiocarrière van Jeroen Nieuwenhuize begon bij de regionale omroep in Zeeland. In 1998 stapt hij over naar Radio 538 in Hilversum, en presenteert eerst in het weekend, vervolgens de ochtendshow en uiteindelijk de middagshow. Naast radiopresentator is Nieuwenhuize een veelgevraagd DJ op evenementen, presentator en voice-over.

Hoe is radio volgens jou veranderd de afgelopen jaren?
“Interactie is steeds belangrijker geworden. Vroeger ging dat via een fax, telefoon en e-mail, maar nu krijgen we continu feedback en informatie binnen via social media. Daarnaast putten we uit een gigantische online bron aan informatie. Zodra er nieuws online staat, nemen we het direct mee in de uitzending. Ook voor de luisteraars is er veel veranderd, want naast de geijkte FM-kanalen kunnen ze kiezen uit een scala aan gespecialiseerde Internet-Only (IO)-stations. Wil je de hele week non-stop Top-40 hits horen? Geen probleem.”

Wat is het verschil tussen een Internet-Only- en een breed FM-station, zoals Radio 538?
“Op Radio 538 wordt afwisselende muziek gedraaid voor een breder publiek. Internet-Only richt zich op een speciale categorie muziek, wat het aantrekkelijker maakt voor de liefhebbers om naar te luisteren. Daarnaast worden IO-stations vaak niet gepresenteerd door een DJ, wat ook een andere luisterdimensie geeft.”

IO-stations zijn dus gespecialiseerde kanalen. Welke mogelijkheden zie jij voor marketeers in deze digitale radio?
“Als marketeer kun je heel goed je product of dienst aanbieden op een station wat bij jouw doelgroep past. Door de grote verscheidenheid aan zenders en dus differentiatiemogelijkheden kun je veel directer targetten. Het biedt weliswaar minder massa, maar – indien goed toegepast – wel veel marketingkracht middenin de beoogde doelgroep.

De meest gebruikte techniek in digitale radio is DAB (Digital Audio Broadcasting).  DAB+ is de verbeterde versie van DAB. Het is een digitale uitzendtechniek die gratis, zonder internetverbinding te luisteren is. Welke mogelijkheden biedt de komst van DAB+?
“Open radiokanalen (DAB) zonder gebruik te hoeven maken van een internetverbinding nemen toe. Op digitale radio past meer in de lucht dan bij analoge FM het geval is. Daarbij zendt FM alleen uit via de juiste radio frequentie. We zien dat de mogelijkheden op internetgebied enorm zijn toegenomen en blijven groeien. Ik verwacht dat het toekomstige netwerk in combinatie met mobiele telefoons de functie van DAB+ wel gaat overnemen.

Tot slot, welk toekomstige ontwikkeling zie jij op het gebied van radio?
“Online is op de hele wereld, waar dan ook, te beluisteren. Als onze auto’s straks standaard een Wi-Fi verbinding hebben, behoort FM-radio tot het verleden. Wel denk ik dat mensen, ondanks persoonlijke muziekdiensten als bijvoorbeeld Spotify, altijd naar radio in gepresenteerde vorm blijven luisteren. Mensen willen graag moeiteloos vermaakt worden, maar wel door presentatoren die bij ze passen. Het hoort bij ons menselijk verlangen naar gewoonte. Ik zeg dan ook weleens, het beste wat je als radiostation kunt worden is een vanzelfsprekendheid.”

 

Dit interview is gerealiseerd door MediaScience.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*