’Ben jij nieuwsmijder of nieuwsjunkie?’ Die vraag krijgen jonge bezoekers in Beeld en Geluid tijdens de voorjaarsvakantie voorgeschoteld. Bij de masterclass van Jeugdjournaal-presentatoren Nick Renooij en Lysette van Geel, één van de onderdelen van het twee weken durende programma, blijkt in ieder geval dat de aanwezige kinderen wel vragen dúrven te stellen.
‘Wat is je grootste blunder?’, ’Heb je soms geen zin?’ of ‘Waarom doen jullie zo lang erover om een uitzending te maken?’ Het zijn slechts drie van de tientallen vragen waar Renooij en Van Geel op mogen antwoorden. Dat gaat niet altijd even gemakkelijk. ,,Het zijn ook echt allemaal goede vragen”, aldus Renooij, terwijl een vader ’hé bedankt, helemaal top’ tegen hem roept, na afloop. ,,Kinderen zijn veel mondiger en mediawjzer dan vroeger. Er is ook veel meer aandacht voor op basisscholen.”
Dat laatste moet misschien ook wel in deze tijden van ‘fake news’ en alternative facts’. Ook daar besteedt het presentatieduo – onder andere met spectaculaire filmpjes – in de masterclass aandacht aan. Belangrijkste boodschap daarbij: hoe spectaculairder het filmpje hoe eerder je jezelf moet afvragen of het echt is.
Zelfs in tijden van YouTube en social media is het Jeugdjournaal na 36 jaar nog altijd cool, constateren de twee presentatoren. De kijkcijfers zijn met 300.000 per dag weliswaar teruggelopen, de losse items op YouTube trekken duizenden kijkers. Het meest populair: een in Amsterdam voetballende Justin Bieber bereikte al 875.000 views, drie keer zo veel dus als een reguliere uitzending. ,,Renooij: ,,We zijn niet meer de eerste nieuwsbron voor de jeugd, maar door ook te werken met een YouTube-kanaal en een app houden we het Jeugdjournaal overeind.”
Geef als eerste een reactie