Na drie maanden onderhandelen met Facebook vraagt John de Mol de rechter om alsnog vonnis te wijzen in de zaak waarin hij van Facebook maatregelen eist om de consument te beschermen tegen misleidende bitcoin advertenties waarbij gebruik wordt gemaakt van zijn naam en beeltenis en ook die van anderen.
De gesprekken met Facebook over de gewenste preventieve maatregelen leken aanvankelijk goed te verlopen maar het vastleggen van de gemaakte afspraken bleek vervolgens een probleem. John de Mol concludeert dat zijn eis om op korte termijn maatregelen te treffen is verzand in van het kastje naar de muur sturen gedrag dat hij al eerder bij het bedrijf had gesignaleerd. Hij vraagt de rechter daarom alsnog vonnis te wijzen.
John de Mol: “Na drie maanden onderhandelen is mij duidelijk geworden dat er geen afspraken met Facebook te maken valt op het gebied van de misleidende bitcoin advertenties. Het bedrijf heeft volgens mij de bescherming van de consument allesbehalve hoog in het vaandel staan. Ik heb er alles aan gedaan om met Facebook tot afspraken te komen waarmee de oplichterij met bitcoin advertenties op haar platformen zou stoppen. Afspraken die we tijdens de onderhandelingen met het bedrijf dachten te hebben gemaakt werden vervolgens alsmaar niet vastgelegd in een definitieve overeenkomst. Het bedrijf heeft een rookgordijn van welwillendheid opgetrokken, maar heeft de door mij gewenste maatregelen niet op tijd en niet op de juiste wijze willen vastleggen.”
“Waarom is het zo moeilijk voor Facebook om maatregelen te nemen tegen dit soort advertenties? Ik begrijp dit totaal niet en vind het stuitend dat een bedrijf dat miljarden winst maakt zijn platform ter beschikking stelt aan criminelen met als doel om onschuldige mensen op te lichten. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat nog meer winst toch belangrijker is. Ik kan dit niet langer tolereren en vraag de rechter daarom alsnog om vonnis te wijzen in deze zaak.”
Facebook, Google en al die andere internetorganisaties stellen het winstoogmerk natuurlijk boven waarden. Als de stemming stijgt, daalt het sociale peil.