Op 6 december 2017 is tijdens het DeMedia100 Diner in Olofs in Amsterdam de zevende editie van DeMedia100 bekend gemaakt; de jaarlijkse lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media.
DeMedia100-2018 brengt veel veranderingen ten opzichte van vorig jaar. Er zijn 30 nieuwe namen in de lijst en eenzelfde aantal mensen heeft de lijst verlaten.
Als ceo van RTL Nederland stond Bert Habets jaren lang hoog in DeMedia100. Hij werd Co-CEO van RTL Group in Duitsland en verdween uit DeMedia100. Zijn opvolger is Sven Suavé (33), hij is één van de hoogste scorende nieuwkomers in de lijst. Mediaspecialiste Marianne Zwagerman weet dit jaar door te stijgen naar plek 49. Frank Volmer werd in zomer 2016 directeur van Ster en in 2017 de meest besproken man in de Nederlandse mediabureauwereld, nadat Ster in september bekend maakte dat bureaucommissie en volume-korting wordt afgeschaft. Hij komt nieuw binnen op de lijst op plaats 44.
Presentator, blogger, journalist, dichter en columnist Tim Hofman komt DeMedia100 binnen op plaats 27. Thijs Boon is oprichter en ceo van VICE Benelux. Hij werd uitgeroepen tot Cross Media Man van het Jaar en komt DeMedia100 binnen op plaats 39. De grootste stijger in DeMedia100 2018 is Pim Schmitz. Talpa mocht dan naast TMG grijpen, het nam wel SBS Broadcasting over van Sanoma. Talpa heeft duidelijk ambities en dat zie je terug in de lijst. John de Mol kon niet hoger maar Pim Schmitz wel, hij stijgt van 90 naar 35. Vlogger Enzo Knol zakte dit jaar van 12 naar 14, Anna Nooshing steeg van 26 naar 19. Monica Geuze komt binnen op 70.
DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van een onderzoek dat wordt uitgevoerd door onderzoekbureau MediaTest. Voor het onderzoek zijn dit jaar 40.000 professionals uit media en marketingcommunicatie uitgenodigd. 1.000 van hen hebben aan het onderzoek meegedaan. Zij hebben uit de lijst met 300 genomineerden 10 mensen gekozen die zij het meest invloedrijk achten.
Geef als eerste een reactie