‘’Ik hou van de radio’’ zong Stef Bos in 1993. Met daarin de treffende zin ‘’ En de ideale liefde is de liefde die tot niets verplicht’’ dat klinkt aantrekkelijk, maar wat betekent deze vrijblijvendheid voor een station als jongeren minder luisteren?
Recent las ik media:tijd, een jaarlijks onderzoek naar media-consumptie. Wat mij opviel was de daling in luistertijd onder 13-19 jarigen. Kan je de generatie digital natives, geboren na 1990, nog bedienen als radiostation? De totale audio-luistertijd in deze groep bedroeg in 2014 2 uur en 19 minuten en daalde in 2015 naar 1 uur en 35 minuten.
Share on TwitteRecent las ik media:tijd, een jaarlijks onderzoek naar media-consumptie. Wat mij opviel was de daling in luistertijd onder 13-19 jarigen. Kan je de generatie digital natives, geboren na 1990, nog bedienen als radiostation? De totale audio-luistertijd in deze groep bedroeg in 2014 2 uur en 19 minuten en daalde in 2015 naar 1 uur en 35 minuten.
Als millennial was radio voor mij de plek om nieuwe muziek te ontdekken. Niet veel later kon ik mijn eigen playlist samenstellen door mp3’s op cd te branden en het nummer zo vaak te luisteren als ik wilde. Toen kwam Apple in beeld met de Ipod, eindeloos shuffelen. Niet veel later volgde de smartphone met internet, what a moment! Welkom Spotify en Youtube.
Jongeren ontdekken nieuwe muziek meer en meer bij online muziekaanbieders. Dit beeld wordt bevestigd door Amerikaans onderzoek.
Dit blijkt ook uit onderzoek van Spotify in Engeland. Radio is in de ochtend nog dominant, in de middag is dat Spotify.
Zo snel als Youtube en Spotify nieuwe features toevoegen aan apps en terrein winnen op het gebied van audioconsumptie, zo langzaam gaan de digitale ontwikkelen bij radiostations. En dat is een gemiste kans. In het digitale domein is het veel makkelijker groepen luisteraars aan je te binden. It’s all about data en personalisatie. Zelf luister ik meer naar Spotify dan radio. Via Spotify volg ik playlisten van radiostations en blijf ik op de hoogte van de hits. Spotify discover kent als geen ander mijn smaak. Daardoor ontdek ik meer nieuwe muziek dan ooit.
In plaats van radio luisteren, ben ik meer gaan kijken via Youtube. Video is aan de grootste opmars ooit bezig. Het video snacken vindt op steeds meer social platformen plaats en neemt grootste vormen aan. 72 procent van de jongeren -13 t/m 19 jaar- in Nederland gebruikt de app Snapchat. Wereldwijd worden dagelijks 8 miljard video’s via deze app bekeken. Wat zou het mooi zijn als je de audio en video content stroom van alle radiostations in Nederland binnen één app beschikbaar stelt.
Ik geloof er als geen ander in dat radio voor de 13-19 jarigen nog steeds relevant kan zijn. In Nederland hebben we een paar sterke jongerenmerken. Radio heeft de kracht om middels sterke personalisaties jongeren aan zich te binden. Radio heeft dagelijks voldoende grappige, ontroerende en vermakelijke momenten die zich goed voor beeld lenen. Hallo Visual Radio. Q-music gevolgd door 538 bereikt deze groep volgens de laatste luistercijfers nog het meest, maar voor hoe lang nog?
Dag kruidvat
De smartphone is de plek waar de mulitaskende 13- tot 19-jarigen te bereiken zijn. Maar wat is dan de oplossing? Een app die het beste van 2 werelden biedt. Een gepersonaliseerd radiostation, die een nieuwe radio beleving creëert. Een station waar je zelf in control bent, tracks kan skippen en mede de playlist kan bepalen. Audio en video fragmenten kan (terug) luisteren en of downloaden op het moment dat het jou goed uitkomt. Geen reclames over leaseauto’s en de Kruidvat, maar reclames die passen bij jouw behoeftes. Appen met de dj’s in de studio. Het volgen van dj’s zodat zij je kunnen gidsen en tippen over nieuwe muziek en dit alles binnen 1 app. Kan dit? Ja, Capital XTRA uit London heeft als eerste station een IP only app ontwikkelt die als vertrekpunt kan dienen voor Nederland.
De strijd om de share of ear zal alleen maar toenemen. Jonge luisteraars kan je nu nog aan je binden. Jong geleerd is oud gedaan. Dit is geen glazenbol verhaal. Het is een kwestie van doen. Je verplaatsen in de behoeften van de jonge luisteraars. Zij zijn het verdienmodel van de toekomst. Future is right here!
Geef als eerste een reactie