Netflix en Spotify zijn de populairste video- en audiodiensten onder jongeren (generatie Z en millenials). Dat blijkt uit het Jongerenonderzoek 2022 van Mediahuis.
Jongeren besteden gemiddeld ruim drie uur per dag aan het kijken naar (verschillende vormen van) televisie. Het liefst doen zij dat on demand, dus kijken wanneer het uitkomt. Wel is de populariteit daarvan cijfermatig gezien afgenomen ten opzichte van ons laatste onderzoek in 2020. Streamingdiensten zijn al jaren in opkomst en er komen nog steeds nieuwe diensten bij. Netflix wordt het meest gebruikt door de jongeren: gemiddeld gebruikt 84% deze streamingdienst. Opvallend is dat één op de vijf Millennials geen abonnement (meer) heeft bij een televisieprovider
Streamingsdiensten, podcasts en online radio hebben er nog altijd niet voor kunnen zorgen dat de oude vertrouwde radio is uitgestorven. Sterker nog; jongeren zijn dit jaar zelfs positiever over het voortbestaan van de good old radio. Fors minder jongeren denken dat online muziekdiensten in de toekomst het luisteren naar de radio kunnen vervangen. En ook een vervanging van de radio door podcasts zien ze niet zo snel gebeuren. Hoewel het in vergelijking met de vorige meting wel is afgenomen, zien we nog steeds dat jongeren veel tijd besteden aan het luisteren naar online muziekdiensten zoals Spotify, Apple Music, Deezer, TIDAL, Napster, YouTube Music en Juke. Spotify is veruit het meest populair. Zo’n beetje alle Gen Z’ers maken daar gebruik van. Het luisteren naar een podcast is – misschien een beetje tegen de verwachting in – niet noemenswaardig toegenomen sinds 2020. Opvallend is wel dat bij de vorige meting Gen Z vrouwen het minst vaak aangaven weleens naar podcasts te luisteren, terwijl dat nu de groep is die dat juist het vaakst doet. Millennial vrouwen luisteren het minst vaak naar een podcast.
Voor het Grote Jongerenonderzoek 2022 hebben in totaal hebben 2.447 jongeren hun mening gegeven over uiteenlopende onderwerpen. Het onderzoek van Mediahuis is hier te downloaden.
Geef als eerste een reactie