Joost Haartsen (Amp.Amsterdam): ‘Muziek en geluid moeten geen sluitpost zijn’

Audio heeft een steeds prominentere rol in de contentconsumptie. Dit geldt ook voor de reclame In aanloop van De Reclamemuziek Top 40 aller tijden sprak Spreekbuis.nl hierover met Joost Haartsen (Amp.Amsterdam).

Wat is volgens jou de kracht van goede reclamemuziek?
Goede reclamemuziek is muziek die uiteindelijk de beoogde boodschap en het bereik zoveel mogelijk versterkt. Om de muziek daarna buiten de reclame zelf een eigen leven te geven (en daarmee ook de campagne maximaal te versterken) moet je ervoor zorgen dat dat op een manier wordt gemaakt en met mensen die het geluid van nu en voor de toekomst bepalen. Creëren van cultuur in plaats van kopiëren.

Reclamehits van vroeger werden vooral door tv en radio groot gemaakt. Door de opkomst van social media hebben merken wat te kiezen. Welke invloed heeft dit op reclamemuziek?
Heel erg veel. Net zoals sociale media en het voorhanden zijn van technologie in algemene zin een enorme invloed hebben op muziek. Zowel op de hoeveelheid als de kwaliteit. Je kan je verder afvragen wat de definitie van een hit is. Tegenwoordig zijn er ook heel erg veel hits die heel erg weinig of niet op radio te horen zijn (via de traditionele radiozenders), maar wel het publiek bereiken op een andere manier. Reclamemuziek die ook moet aansluiten op een specifieke doelgroep wordt daardoor automatisch ook meer divers en onderscheidend. Als je het goed doet natuurlijk.

Sonic brandingbureau Amp.Amsterdam heeft een partnership met platenlabel Univeral Music. Welke voordelen brengen dit met zich mee?
Wij zijn exclusieve synch partner van Universal Music Publishing en Universal Music en zelf geef ik al meer dan een decennium leiding aan de synch afdeling. Dat heeft vooral voor onze klanten als voordeel dat we toegang hebben tot data en een uniek netwerk van schrijvers, artiesten en alle daaraan verbonden partijen waardoor we vooral heel erg goed in staat zijn die cultureel relevante connectie te maken. Universal Music Group is de onbetwiste marktleider en daarnaast ook nog eens super innovatief en vooruitstrevend op meerdere gebieden. Daar kan iedereen z’n voordeel uit halen denk ik.

Het mooist is als je reclamemuziek hoort en direct denkt aan het betreffende merk. Dit had ik bijvoorbeeld bij veel reclamemuziek, doe door Levi’s werd gebruikt. Dit moeten dan wel nieuwe nummers zijn of van lang geleden. Toch zijn er ook merken die voor bekendere nummers kiezen, zoals NS (Pianoman) en AD.nl (Ding-a-dong). Wat adviseer jij merken?
De missie van Amp.Amsterdam is om ervoor te zorgen dat elk merk muziek en geluid als een strategische brand asset gaat beschouwen. Dus dat is ook mijn advies; denk er serieus over na wat je wilt en waarom en hoe dat bij je merk past. Zodra je dat hebt gedaan hangt het verder helemaal van de algehele insteek en creatieve concept af hoe je daar uitvoering aan geeft. Muziek en geluid moeten geen sluitpost zijn, maar een weloverwogen investering.

Wat zijn de meest voorkomende fouten/misvattingen bij merken bij inzet van reclamemuziek? 
Om dit niet te doen vanuit een strategisch framework maar vanuit de onderbuik of persoonlijke preferenties. En daarmee elke keer opnieuw het wiel opnieuw uit proberen te vinden en die keuze dan ook teveel uit te besteden aan partijen die te ver van je merk afstaan. 

Audio krijgt een steeds prominentere rol in de contentconsumptie. Wat merken jullie daarvan?
We merken dat vooral aan het feit dat we als bedrijf hard groeien de laatste twee jaar. Gelukkig zijn er inmiddels steeds meer merken die geluid en muziek serieus nemen.

Wat zijn jouw eigen ‘all time classics’ op het gebied van reclamemuziek?
Als ik voor het gemak dan even alleen in Nederland blijf, is dat toch wel de muziek die al ongelofelijk lang wordt gebruikt voor alle Unox reclames. En ik hoop uiteraard dat “Smoorverliefd” van Snelle die we afgelopen jaar samen met WeFilm hebben mogen ontwikkelen voor Interpolis een klassieker gaat worden in de toekomst. Met meer dan 40 miljoen streams op Spotify alleen al, is daar in ieder geval een goede basis voor gelegd.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*