Julia van Reyendam (Radio 538): ‘Durf op je bek te gaan’

Ze is energiek, spontaan en pas 26 jaar oud, maar razend enthousiast over het ‘old skool medium’ radio. Julia Reyendam heeft zich in korte tijd ontpopt tot een van de opvallendste gezichten (en stemmen) van Radio 538. Maar wie is Julia eigenlijk, wat drijft haar, en hoe ziet ze de toekomst van radio? In dit interview duiken we in het leven en de carrière van deze getalenteerde dj, die niet alleen actief is op de radio, maar ook in de podcasts.

Vroeger toen je jong was spaarde je al pennen en posters van Radio 538. Al op je 13de klopte je bij Frank Dane aan om te vragen of je wat in de radio kon doen. Hoe is het radiovirus op zo’n jonge leeftijd al aangewakkerd?
Mijn ouders hadden, tot op de dag van vandaag iedere dag de radio aanstaan in de keuken. Ik vond dat altijd zo ontzettend gezellig als ik alleen thuis was of op mijn zusje moest passen. Het gevoel dat je nooit alleen bent. Tevens zat de studio van 538 naast mijn middelbare school destijds en fietste ik dagelijks langs het pand. Toen was ik altijd al aan het gluren wat daar gebeurde en ben ik op een dag als 13-jarige gewoon eens binnen gestapt met de vraag; Hoi, mag ik een keertje komen kijken in de studio?  

Je bent geboren en getogen in mediastad Hilversum en enkele familieleden, zoals je onlangs overleden grootvader Erik van Reyendam, hebben in de media naam gemaakt. Maakte dat eenvoudiger om in landelijke media voet aan de grond te krijgen? 
Mijn opa, Erik van Reyendam, heeft inderdaad een grote rol gehad in de media, maar vooral bij de televisie. Hij heeft wel altijd een grote passie gehad voor TV en Radio, dus ik denk dat ik dat in het bloed wel heb meegekregen. Maar verder heeft dat mij niet geholpen om binnen te komen bij 538, dat heb ik echt 100 procent aan mezelf te danken door er vroeg bij te zijn, op jonge leeftijd advies te vragen, veel vlieguren maken en contact houden.  

Je begon je carrière via stages en lokale radio. Wat waren de grootste lessen die je daar leerde voor je vervolgcarrière op de landelijke radio? 
De lessen die ik uit mijn tijd bij de lokale radio heb gehaald is, durf op je bek te gaan! Daar zijn juist die lokale zenders voor waar je dat nog kunt maken. Probeer eens een keer iets wat buiten je comfortzone ligt, zodat je ook weet wat je zelf wel en niet vet vindt om te maken en wat voor soort radiomaker je uiteindelijk wilt worden.  

“Geef niet op, ook niet als je zes kutshows achter elkaar hebt gemaakt”

Er komen weleens studenten langs tijdens je programma bij 538. Wat is het belangrijkste advies dat je hen geeft?) 
Ik vind het ontzettend leuk en belangrijk om studenten die een radiodroom hebben nog meer te motiveren om die droom na te jagen. Het is niet dat ik dan ga vertellen hoe je het best radio kan maken, want dat is voor iedereen anders en daarbij vind ik ook niet dat ik op het punt ben in mijn carrière om daar al harde uitspraken over te doen. Echter vertel ik wel heel graag welke manier voor mij heeft gewerkt om op deze droomplek bij 538 te komen. Namelijk; wees jezelf en geef niet op, ook niet als je zes kutshows achter elkaar hebt gemaakt en nog steeds de knopjes niet onder de knie hebt, blijf die studio induiken. Na je les, voor je les, in je pauze. Hoe meer uren hoe beter, het is echt zo. Zodra je de techniek op de automatische piloot hebt, kun je goeie radio maken en je focussen op wat je zegt en hoe je iets aan de luisteraar wilt vertellen. 

“Ik probeer maximaal een minuut te praten per spreek”

Naast radio maak je ook de podcast ‘Rondje op de Zaak’? Wat vind je het grootste verschil tussen het maken van radio en podcasts? 
Het grootste verschil is denk ik het tempo. De radio hebben mensen vaak aan tijdens het rijden, of zijn met andere dingen bezig. Je bent toch een soort behang. Mensen willen muziek horen en dat er iemand zit, en zeker buiten de drive time uren om is de muziek gewoon het allerbelangrijkst. Zoals mijn coach Wessel van Diepen mij heeft geleerd: “Dit verhaal van vijf zinnen kan je makkelijk in één regel kwijt.” Ik probeer maximaal een minuut te praten per “spreek” in het weekend. Bij een podcast is dat natuurlijk totaal anders, daar kiezen mensen om te luisteren naar een lang gesprek. Daar ga je de studio in en ga je gewoon 40 minuten lullen, zonder knipjes en heb je die tijdsdruk helemaal niet. Er wordt ook vaak gezegd dat Podcast en Radio wel in lijn liggen met elkaar maar ik ben het daar echt totaal niet mee eens… het is een compleet ander medium wat op een totaal andere manier wordt beluisterd.  

Je bent begin dit jaar genomineerd voor een Marconi Award in de categorie ‘Aanstromend Talent’. Wat betekent deze erkenning voor je? 
Dat vond ik natuurlijk een mega-eer! Ik zit nu pas 2.5 jaar op de landelijke radio, dus toen ik het hoorde net 1.5 jaar en dacht ik ook HEH ja? NU AL? WAUW! Het is gewoon een heel cool idee dat andere radiolegendes uit het vak überhaupt over mij hebben gepraat en op mij hebben gestemd. Ik vind dat nog steeds zo’n gek idee. Nu nog een keertje winnen! Vroeger riep ik altijd tegen mijn ouders dat dat mijn allergrootste droom zou zijn! Dit jaar is de laatste keer dat ik genomineerd zou mogen worden voor ‘Aanstormend talent’, dus ik blijf nog even dromen.

“We kunnen er helaas niet omheen dat er momenteel een flinke vergrijzing is in het radiolandschap”  

De gemiddelde leeftijd van luisteraars van ‘jongerenzenders’ zoals 538 en 3FM wordt steeds hoger en ligt tegenwoordig rond de 40. Hoe denk jij dat radio weer aantrekkelijker kan worden voor een jonger publiek? 
We kunnen er helaas niet omheen dat er momenteel een flinke vergrijzing is in het radiolandschap, dat is gewoon een feit. We hebben zo ontzettend veel concurrentie van andere platformen als Spotify, YouTube, TikTok, Instagram… er is zo veel! Maar ik denk ook juist door de enorme toename van de druk van het leven waar we ons momenteel in verkeren, dat radio juist het medium is wat uiteindelijk altijd zal blijven winnen. Jongeren zijn over het algemeen lui, nou met radio zet je 1 knop aan en je hebt muziek. Eenzaamheid komt steeds vaker voor bij die doelgroep, radio is dan ideaal want je hebt altijd het idee dat er iemand bij je is. Jongeren zijn besluiteloos; soms kan je die Spotify lijst effe helemaal zat zijn en geen inspiratie hebben voor muziek. Wij bij 538 serveren een perfecte mix van oude hits, tot parels uit de 00’s tot aan de nieuwste Dancehits. Dus je hoeft zelf niet te kiezen en wordt als het waren bediend! Er zitten zo ongelofelijk veel voordelen aan radio, waardoor ik denk dat het nog niet is uitgesloten dat jongeren weer naar radio gaan luisteren. Alleen moeten we misschien wat doen aan de reclameblokken met z’n allen (want dat is vaak de enige reden dat jongeren niet luisteren), ik las iets over premium radio of kortere en duurdere blokken? Goed. ik dwaal af..  

Ook de gemiddelde leeftijd van radiomakers ligt relatief hoog. Vind jij dat jonge makers genoeg ruimte krijgen om hun eigen geluid te laten horen en frisse ideeën in te brengen? 
Zeker! Het is logisch dat je de taal spreekt van je luisteraar, dus een volwassen toon is belangrijk. Als ik mijn boodschappen ga afrekenen en er staat een ouder iemand achter de kassa, dan pas ik ook automatisch mijn tone of voice aan. Zo werkt dat met radio ook. Zelf ben ik 26 en klink ik uiteraard alsnog een stuk jonger dan bijvoorbeeld onze officehours sterjocks, maar hey, er zit dan ook zo’n 20 jaar tussen. Logisch toch? Ik vind het heel belangrijk om altijd jezelf te blijven, en dat is gewoon de 26-jarige Julia die wel weet dat ze praat tegen iemand die over het algemeen ouder is dan zij.  

“Over het algemeen wordt er liever geluisterd naar een mannenstem op de radio”

Er komen steeds meer vrouwen op de radio, maar toch blijft het een mannenwereld. Waar denk jij dat dit aan ligt? 
Weet je wat het is, het is en blijft best wel een harde wereld. Zelf bevind ik me momenteel in een dj-team met alleen maar mannen, wat overigens ook fantastisch is, begrijp me niet verkeerd. Ze helpen me waar nodig, staan altijd voor me klaar en een aantal daarvan zijn zelfs mijn beste vrienden geworden. Daarentegen heb ik wel het idee dat je als vrouw -1 achterstaat tegenover een man. Over het algemeen wordt er liever geluisterd naar een mannenstem op de radio, daar is onderzoek naar gedaan. Nou denk ik dat die tijd sowieso al iets aan het veranderen is, en ben ik blij dat ik een lage stem heb waardoor ik er goed mee weg kom. Maar als er een mooie plek vrijkomt, en jij hebt net zoveel talent als een mannelijke dj heb ik toch het idee dat er over het algemeen eerder voor een man gekozen zou worden. Ik zou me kunnen voorstellen dat, dat gevoel; die mannenwereld; je als vrouw afschrikt. Gelukkig is er een goede ontwikkeling gaande en is al bijna op ieder radiostation een vrouw te vinden in de dag-programmering, dus we gaan de goede kant op en ik vind het belangrijker om dat te belichten dan de ‘negatievere’ kant.  

2 Comments

  1. Wel origineel: de categorie ‘Aanstromend Talent’ die naast de onderste foto wordt genoemd… ’t Komt haar dus niet ehh.. aanwaaien!

  2. Da’s een mooi interview met Julia. Met echt 538 bloed, maar zou ook prima op Q-music zijn.

    Ze geeft altijd veel energie in haar uitzendingen. Bovendien heeft ze al tijden een dubbele shift in het weekend wat best een uitdaging is.

    Vijf zinnen in een zin samen pakken lukt misschien niet altijd, maar dat maakt de show leuk en verrassend.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*