Shula Rijxman wil dat kabelaars zoals Ziggo en KPN meer geld gaan laten betalen voor het doorgeven van NPO-programma’s. Naar verwachting zullen deze kosten naar de kijker worden doorgeschoven en de prijzen van televisie-abonnementen worden verhoogd.
De terugvallende reclame-inkomsten slaat een gat van tientallen miljoenen euro’s in de NPO begroting en diverse politieke partijen hebben al aangegeven niet te willen bijstorten. Rijxman heeft gisteren aangegeven nog een bezuinigingsronde niet te willen doorvoeren. Ook het verder commercialiseren van NPO-producten en -diensten wijst zij van de hand.
Zoals het er nu naar uitziet, gaapt er in het jaar 2019 een gat van 60 miljoen euro. Als de kabelaars de extra kosten aan de consument doorberekenen gaat waarschijnlijk de tv-rekening omhoog. Hiermee zal hoogstwaarschijnlijk het fenomeen ‘cable cutting’ ook hier in Nederland in stroomversnelling komen. Nu al blijkt dat steeds meer Nederlanders hun tv-abonnement opzeggen in het voordeel van online tv en video.
Geef als eerste een reactie