“Kabelaars moeten NPO-gat dichten”

Shula Rijxman wil dat ka­belaars zo­als Zig­go en KPN meer geld gaan la­ten be­ta­len voor het door­ge­ven van NPO-pro­gram­ma’s. Naar verwachting zullen deze kosten naar de kijker worden doorgeschoven en de prijzen van televisie-abonnementen worden verhoogd.

De terugvallende reclame-inkomsten slaat een gat van tientallen miljoenen euro’s in de NPO begroting en diverse politieke partijen hebben al aangegeven niet te willen bijstorten. Rijxman heeft gisteren aangegeven nog een bezuinigingsronde niet te willen doorvoeren. Ook het verder commercialiseren van NPO-producten en -diensten wijst zij van de hand.

Zo­als het er nu naar uit­ziet, gaapt er in het jaar 2019 een gat van 60 mil­joen euro. Als de ka­belaars de ex­tra kos­ten aan de con­su­ment door­be­re­ke­nen gaat waarschijnlijk de tv-re­ke­ning om­hoog. Hiermee zal hoogstwaarschijnlijk het fenomeen ‘cable cutting’ ook hier in Nederland in stroomversnelling komen. Nu al blijkt dat steeds meer Nederlanders hun tv-abonnement opzeggen in het voordeel van online tv en video.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*