‘Kijker is uiteindelijke verliezer van de streamingstrijd’

[BLOG] Deze week is Nederland twee streamingdiensten rijker: Viaplay en HBO Max. En komende maanden kunnen we nog meer streamingdiensten verwelkomen. Het grote aanbod lijkt een verrijking voor de Nederlandse kijker, maar biedt ook commerciële kansen voor Nederlandse producenten. Het kan echter ook negatief uitpakken..  

Na de overnamestrijd van diverse internationale contentspelers is de concurrentiestrijd tussen streamingdiensten sinds deze week in alle hevigheid losgebarsten.  Om in het vizier van de kijker te komen (of te blijven) kondigde Disney  een goedkoper abonnement met reclame aan (Videoland kwam al eerder met een lager geprijsde ‘basis-abonnement’ met reclame) en HBO Max geeft bij de lancering vandaag 50% doorlopende korting. Viaplay kiest ervoor om naast haar sport-licenties ook films en tv-series aan te bieden.

Producenten
Voor Nederlandse producenten lijkt opeens de afzetmarkt vele malen groter geworden. De hevige concurrentiestrijd tussen streamers zal echter ook drukken op het aantal abonnees per tv-dienst, maar ook op de abonnementsprijzen. Op de lange termijn zal hiermee de productiebudgetten onder druk komen te staan. Voordeel voor Nederlandse producenten is dat zij bekend staan om haar kostenefficiënte werkwijze, zij hebben immers altijd al te maken gehad met beperkte budgetten. Tevens bieden streamingdiensten ook internationale kansen om als producent door te breken. Twijfelachtig is echter wel in hoeverre de Nederlandse filmproducenten internationaal de concurrentiestrijd aan kunnen gaan. Tot op heden zijn immers slechts een handvol Nederlandse producenten echt internationaal doorgebroken. Ander nadeel is dat doorgaans de producties voor meer landen dan ons ‘kikkerlandje’ interessant moet zijn. Films zoals Gooische Vrouwen, De Marathon en Zwaar Verliefd zullen hoogstwaarschijnlijk niet snel door Netflix of Amazon Prime gefinancierd worden. Dit laatste heeft direct een negatief effect op aanbod voor de Nederlandse kijker (in ieder geval voor kijkers die van Nederlands verhalen houden).

Aanbod
Kijkers moeten tegenwoordig steeds meer abonnementen hebben om een enigszins ‘volledig’ aanbod te krijgen sinds alle grote filmproducenten zijn overgenomen of zelf hun eigen dienst hebben gestart (bv Disney). Wanneer de abonnementsprijzen of abonnementsaantallen door concurrentie echter onder druk staan, zal dit ook impact hebben op het aanbod per streamingdienst. Al scrollend door de ‘nieuwe’ HBO Max-aanbod krijg ik nu vaak al een ‘oh ja’ gevoel bij titels zoals Friends, Free Willy, Harry Potter en Lord of the Rings. Allemaal oude titels die al veelvuldig op tv dan wel op Netflix, Amazon Prime, NLZIET en Videoland zijn geweest. De situatie zal leiden tot verdere fusies en het verdwijnen van enkele van de huidige diensten, wat ook weer impact kan hebben het aanbod. De kijker is dan de uiteindelijke verliezer van de ‘streamingstrijd’.

4 Comments

  1. Duh !! Ik nomineer hem al jaren als woord van het jaar: versnippering.

    Bij PC games had je Steam als één platform, toen moest iedereen weer een stuk van de eigen taart hebben en kreeg je Origin, Epic Games Launcher, Uplay (Battle.net en GOG even buiten beschouwing gelaten).

    Nu ook met de streaming diensten, je had Netflix waar vrijwel for-the-sake-of-argument alles op te vinden was. Weer wou men een stuk van de eigen taart hebben en die smaken zijn geworden Disney+, HBO max, Viaplay, Videoland, NLziet, Amazon Prime, CBS All Access, weet-ik-het-allemaal.

    Hoe moeten mensen een keuze maken en aan de andere kant, hoe krijg je je content aan de man en daar zal je miljaren in moeten gaan pompen. Het resultaat: weg winst.

  2. Ondertussen gaat er een hoop goede content aan de ’traditionele’ kijker voorbij. Prachtige series die voorheen nog wel bij RTL, SBS of de NPO verschenen blijven nu binnen de muren van de platforms. Ik zou best een aantal van die series willen zien, maar heb geen behoefte aan een abonnement op een streamingdienst. Veel mensen kunnen al dat geld voor streamingdiensten ook niet eens missen.

    Positieve uitschieter is de Vlaamse zender Eén, dat na Undercover ook de serie Twee Zomers samen met Netflix maakt. Als Nederlandse zenders en omroepen dat nu ook eens zouden doen? De taal hoeft geen probleem te zijn, Scandinavische series gaan immers ook de wereld over.

    • Ik heb hetzelfde gevoel Jeffrey. Maar voor Netflix is er in ieder geval een enigszins prettige oplossing voor die verstikkende abo’s: een prepaid-kaart. Kun je per serie bepalen of je zin hebt te betalen.

  3. Als je niet te veel geld kunt missen, dan is de oplossing gewoon: wisselen van platform. Wacht tot alle afleveringen van je favoriete serie online zijn en zet het abonnement aan. Een streamer uitzetten is nog gemakkelijker dan een abonnement nemen. Zo kun je voor weinig geld echt heel veel zien.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*