Kleine tv-producenten komen bij de NPO steeds minder aan bod

De Nederlandse publieke omroep koopt een groot deel van zijn programma’s in bij zogenoemde ‘buitenproducenten’, commerciële bedrijven die niet tot het publieke bestel behoren. In 2022 besteedde de NPO 266 miljoen euro bij buitenproducenten, naar eigen zeggen 40 procent van zijn totale programmabudget. Dat is veel meer dan de 25 procent die Slob als minimum verplicht stelde. Maar de regeling werkt averechts, zo ontdekte Argos.

Kleinere onafhankelijke buitenproducenten komen bij de NPO steeds moeilijker aan de bak. Juist zij maken vaak de programma’s die de NPO onderscheiden van de commerciële omroepen, zoals documentaires, satirische shows en vernieuwend drama.

Dat komt doordat de bulk van de 266 miljoen naar een paar grote buitenproducenten gaat, meestal dochters van buitenlandse mediamultinationals als het Franse Banijay, het Amerikaanse Warner Bros en het Duitse Bertelsmann, eigenaar van RTL Nederland. Deze reuzen onderhandelen vaak rechtstreeks met de NPO, de koepel die het bestel aanstuurt, en hebben ontwikkelafdelingen die de NPO constant bestoken met programmavoorstellen.

Lees verder op Argos

4 Comments

  1. Een direct gevolg van het compleet doorgeslagen marktdenken. ALs dat losgelaten wordt en de NPO zich ook minder zorgen hoeft te maken over kijkcijfers kunnen er veel meer programma’s gemaakt worden door kleine, onafhankelijke producenten uit eigen land. Goed voor de lokale media-industrie.

    Maar de keuze is voor een semi-commerciele PO, die allerlei eisen krijgt, moet bezuinigen, marktverstorend moet werken om geld te verdienen en doorlopend giftige paarden van Troje gedwongen moet binnenhalen zoals ON, Powned en WNL. En nog is het uiteraard niet goed, want de blonde heiland blijft “Lugenpresse” schreeuwen.

    • Een reclame vrije NPO zou voor iedereen een verademing zijn, net zoals bij de BBC.
      Maar om het reclame verdienmodel deels terug te verdienen , zou radioreclame geen probleem mogen zijn. De pot zal iets kleiner zijn dan de ongeveer 40 miljoen die de NPO krijgt Maar de omroepwet kan gewijzigd worden om het publieke tv landschap meer mogelijkheden te bieden verdienmodellen te ontwikkelen en ,of radioreclame uit te breiden op het half uur of om de 20 minuten minuten . Commercielen tv omroepen zoals Talpa RTL zullen niet blij zijn want tv zonder reclame zal veel kijkers doen besluiten om naar de NPO zenders te gaan ,Dus een mooie kans hun programmering op te waarderen, en tv op niveau te brengen en wat minder praatprogramma`s. Zonder tv reclame heeft de NPO ook geen stress meer over de kijkcijfers, die eigenlijk voor een publieke omroepbestel nooit van belang mogen zijn!

  2. Tv zonder reclame optillen naar niveau en de radio volstoppen met commercials en dalen naar de bodem. De alternatieve plannen hier worden steeds realistischer.

  3. De Duitse Publieke/Deelstaat Omroepen zijn al vele jaren,reclame vrij te ontvangen,via de Schotel.Maarde Deutsers betalen 60 euro per 3 maanden aan de verplichte omroep-bijdrage.In Nederland 9 euro p/maand,je betaalt weinig maar je hebt ook weinig in Luister/Kijkgenot
    Via:ARD/ZDF/WDR/RBB/NDR/MDR/SWR/BR/3SAT/SERVUS TV/Hessen,allemaal zonder die vervelende reclame-boodschappen.Jarengeleden kon ik met mijn Sat receiver de Topfield,TV programma’s opnemen,en de reclames via de harde schijf doorspoelen,met een verhoogde snelheid.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*