Het Nederlands medialandschap schudt op zijn grondvesten. Wat begon als een onschuldige stoelendans van enkele tv-presentatoren, blijkt een week later een aardverschuiving te zijn. Mediamagnaat John de Mol is op oorlogspad, koopt binnen een week het ANP en de sport talkshow Voetbal Inside met het gehele VI-trio Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen mèt RTL-7 baas Marco Louwerens, en hij haalt ook zoon Johnny de Mol van RTL. Eerder zijn Winston en Renate Gerschtanowitz al verhuisd van RTL naar SBS/Talpa TV. Alleen Rik van de Westelaken ging afgelopen week juist van SBS/Net5 terug naar NPO (AvroTros).
Er wordt de tv-presentatoren geld geboden en succes beloofd. Velen zullen zich beginnen af te vragen of zij de volgende zullen zijn die een aanbod krijgen. Maar de tv-presentatoren die zich nu laten overkopen door John De Mol moeten toch wel uitkijken. Het is namelijk twee keer eerder gebeurd dat ze van een koude kermis terugkwamen. Het succes dat ze werd beloofd door John de Mol bleek na een tijdje niet de koe met gouden horens te zijn:
*De tv-presentatoren die toendertijd (1996) naar sportzender Sport7 door EndeMol en de KNVB werden overgehaald, moesten 4 maanden later op zoek naar een andere baan (ook Wilfred Genee).
*De sterren die toendertijd (2005) meegingen in het avontuur van de nieuwe Talpa zender Tien, kwamen 2 jaar later (terug) bij RTL omdat RTL de zender Tien overnam (ook Linda de Mol).
Nu haalt Talpa TV de presentatoren weer terug van RTL. Hij moet gedacht hebben: drie keer is scheepsrecht. Er moet worden geconcludeerd dat John de Mol een goede zakenman is. Hij maakte zichzelf in een klap miljonair met de verkoop van EndeMol aan Telefonica (2000). Hij is doorgegaan met het ontwikkelen van formats en gebruikt SBS om zijn formats uit te proberen voor verkoop op de internationale televisiemarkt. Ook is De Mol een gewiekste onderhandelaar die niet opgeeft om alsnog zijn zin te krijgen, zoals het ANP nadat de koop van TMG mislukte. En ook weet hij steeds weer BN-ers te overtuigen om naar zijn zender te verhuizen.
Maar John de Mol vergeet jammergenoeg wel eens de kijker, of hij kan de gevoelens die bij kijkers leven niet goed inschatten. Van Sport7 wilde hij een betaalzender maken met het voetbal achter de decoder, en bij de zender Tien sloot de feel & look niet goed aan, de kijkers bleven weg. Nu wordt er gezegd dat John de Mol met Talpa TV meer de gewone kijker wil aanspreken. Ook de term TROS-gevoel kwam voorbij. En hebben we het dan straks weer over Talpa Tien? Het komt me allemaal iets te bekend voor. Het is John de Mol in elk geval wel gelukt weer het voordeel van de twijfel te krijgen. En een grotere opschudding dan de komende veranderingen van DWDD en RTL-LN kan het Nederlandse medialandschap wel gebruiken.
Agnes Dijker is werkzaam bij KlapperCom Consultancy
Geef als eerste een reactie