Het besluit om de publieke omroep vanaf 2027 tientallen miljoenen extra aan reclame-inkomsten te laten genereren, stuit op forse kritiek vanuit commerciële mediabedrijven. Dit meldt dagblad De Gooi en Eemlander. Media- en marketingspecialisten waarschuwen dat deze maatregel de toch al beperkte advertentiemarkt verder onder druk zet.
Om de onderwijsbegroting te redden, besloten regerings- en oppositiepartijen eind vorig jaar tot een extra bezuiniging van 50 miljoen euro op de publieke omroep, bovenop de eerder geplande bezuiniging van 100 miljoen. De NPO mag dit tekort compenseren door extra reclames te verkopen, mits de huidige restricties worden versoepeld.
Volgens Ster-directeur Frank Volmer is het zonder aangepaste regels onmogelijk om deze extra inkomsten te behalen. Critici, zoals mediaspecialist Peter Wiegman, noemen het plan echter “naïef” en vrezen dat commerciële media disproportioneel worden geraakt. Brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia waarschuwt dat dit ten koste zal gaan van de financiering van onafhankelijke journalistiek.
De niet onafhankelijke NPO: inkomsten uit belastinggeld, reclame en extra reclame.
Idiotie ten top.