Lara Ankersmit ruilde onlangs haar baan als Head of Digital NOS in om adjunct-hoofdredacteur digitaal bij Het Financieel Dagblad te worden. In haar tijd bij de NOS is het medialandschap veranderd vertelt zij in een interview met NRC.
Ankersmit: ‘We zijn allemaal media-organisaties geworden. NOS is geen tv-omroep meer, en NRC is geen krant meer. Als de NOS moet gaan werken met allerlei beperkingen, dan kunnen we alleen nog tv-uitzendingen online gaan zetten.
Al jaren klagen Nederlandse dagbladen over de oneerlijke concurrentie vanuit de publieke omroep. Volgens zouden Nederlandse mediabedrijven niet naar elkaar moeten kijken, maar naar de Amerikaanse concurrentie, die veel meer middelen heeft en het nieuws aantrekkelijker presenteert. „Zou het enkel om de content gaan, dan hadden we allang gewonnen. NOS-content is bijvoorbeeld beter dan wat Buzzfeed maakt. Ontwikkel je producten die niet matchen met wat mensen online gewend zijn, dan wordt het moeilijk om interessant te blijven.”
Geef als eerste een reactie