‘Liefhebbers’ noemen Jaap Leertouwer en Gert Jan de Vries zichzelf. “Ons motto is: fluitend naar ons werk en fluitend weer naar huis.’’ En hoewel ze zichzelf in de audiovisuele wereld inmiddels best veteranen mogen noemen, gaan ze nieuwe uitdagingen nog steeds graag aan.
Kort werk is hun specialiteit. De bedrijfsnaam Kurta52 duidt daar ook op. ‘Kurta’ betekent in het Esperanto ‘kort’. Maar waarom 52? Leertouwer: “Alleen Kurta vonden we wat kaal. Een jaar telt 52 weken en we bevinden ons hier op de 52e breedtegraad.’’ Om er breed lachend aan toe te voegen: “Bovendien had ik gedacht op mijn 52e met pensioen te gaan, maar dat is niet echt gelukt.’’
Opvallend is dat De Vries en Leertouwer hun werkzame leven ver buiten het Mediapark begonnen – De Vries in de gehandicaptenzorg, Leertouwer als verpleegkundige, laatstelijk in de acute psychiatrie. Dat zagen ze zichzelf niet de rest van hun leven doen. Ze sloegen een nieuwe weg in en kwamen elkaar tegen bij wat toen het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB) was.
Gezwalk
Ze werkten er als video-editors veel aan promo’s voor alle publieke omroepen. De Vries: “Wij dachten: daar kan het NOB een specialisme van maken.’’ Maar de NOB-directie wisselde nogal vaak en het beleid ook. Leertouwer: “We hadden steeds minder vertrouwen in dat gezwalk.’’ Dus besloten ze het zelfstandig te proberen.
Bij de start, vertelt De Vries, hadden ze ‘mazzel’ dat de Vara dingen juist toen wilde outsourcen. “De Vara bracht een mooi pakket promo’s bij ons onder, waardoor we voor ons bedrijf een basis hadden. Later volgden steeds meer omroepen.’’
Het vormt nog steeds de kern hun activiteiten: promo’s en trailers voor de publieke omroep plus tv- en radio-spots. Het kan gaan om aankondigingen voor afzonderlijke omroepen, maar ook om NPO-brede campagnes. “Denk aan de themaweek tegen het pesten”, licht Leertouwer toe, ,,of recent de NPO-kerstpromo.’’
Dat gaat verder dan bestaande beelden aantrekkelijk aan elkaar monteren, al komt ook dat voor. Geregeld moeten ze zelf draaien, afgelopen zomer bijvoorbeeld voor de Vierdaagse-uitzendingen van de NOS. Leertouwer: “Er was nog geen beeldmateriaal en oude beelden vonden we niet leuk en uitdagend genoeg.’’ De Vries: “We hebben toen gekozen voor de slogan die je aan iets heel anders verbindt dan de Vierdaagse: ’It giet oan’. Je probeert toch een beetje op te vallen.’’
Sinds een jaar of vijf, zes maakt Kurta52 ook (korte) bedrijfsfilms. De vrijheid die ze daarbij hebben, vinden ze ’erg leuk’.
Puck
De jongste loot aan de Kurta-stam is een opvallende: documentaires – en dus allesbehalve kort. Van de eerste, ’De wereld van Puck’, zond de EO in juni de tv-versie uit. De vader van de geestelijk en lichamelijk gehandicapte Puck maakte twintig jaar opnames. Heeft Kurta52 dus een ander het vele werk laten doen om zelf met het mooie eindproduct te pronken? Geenszins, want die vader van Puck is Gert Jan de Vries.
De tweede documentaire, ‘Father of Loud’, gaat over de Engelsman Jim Marshall (1923-2012), die met zijn apparatuur voor gitaarversterking de rockwereld sterk beïnvloedde. Mogelijk gaat de derde over gehandicapte kunstenaars. De Vries en Leertouwer zijn de mogelijkheden nog aan het onderzoeken. De tafel waaraan we praten (zie foto) verwijst alvast vooruit. Die komt uit een galerie in Amersfoort die werk van zulke autodidacten onder de aandacht brengt.
Scherp
Al met al hebben Leertouwer en De Vries de mediawereld de afgelopen 12,5 jaar fors zien veranderen. De Vries: “Toen we begonnen, waren wij het enige promo-bedrijf in Nederland. Nu is de markt erg vol. Maar dat geeft niks, het houdt ons scherp.’’ De twee grondleggers gaan nog elke dag fluitend naar hun werk en weer naar huis.
Foto: Leertouwer (links) en De Vries : “We voelen ons thuis bij de publieke omroep, niet alleen zakelijk, ook als kijker. Het is toch iets minder schreeuwerig.”
Geef als eerste een reactie