Lennart van der Meulen (VPRO): “Meer innovatie in mediasector mogelijk met mediaproductiefonds”

Nederland, Hilversum, 8 februari 2019 Raad van Toezicht VPRO Foto: Merlijn Doomernik Alle rechten voorbehouden / All rights reserved

HILVERSUM – Om in ons land onderscheidend te zijn en de concurrentie met buitenlandse mediareuzen als Netflix, Google of Disney het hoofd te kunnen bieden, moet er duurzaam fors geïnvesteerd worden in mediaproducties van eigen bodem. Een nieuw mediaproductiefonds kan producenten stimuleren te innoveren en Nederlandse producties te maken waarvoor nu vaak geen geld is. Dat vindt VPRO-omroepbaas Lennart van der Meulen. Hij reageert op ontwikkelingen in de media.

Een nieuw mediaproductiefonds dat open staat voor publieke en commerciële mediapartijen en waarvoor beiden ook inkomsten werven. Omroepdirecteur Lennart van der Meulen (VPRO) ziet dat gebeuren en spreekt zijn hoop uit dat minister Arie Slob (media) hierover een paragraaf schrijft in zijn langverwachte mediabrief. De minister zal naar verwachting half maart zijn plannen ontvouwen over de toekomst van het publieke bestel.

Hoogstaande series
De VPRO-omroepdirecteur stelt voor om het huidige NPO-fonds en het Coproductiefonds CoBO als basis te nemen voor een nieuw fonds dat gevoed kan worden uit STER-reclame, doorgiftevergoedingen en rechtenexploitatie. Het nieuwe mediaproductiefonds wordt verantwoordelijk voor de drama en documentaire-productie, maar ook voor hoogstaande series, nieuwe formats en kwetsbare programma’s waarvoor op de markt geen financiering is te vinden. Van der Meulen ziet een samenwerking tussen marktpartijen – publiek en commercieel – voor zich. Meer samenwerking tussen mediapartijen in Nederland is volgens hem nodig om zich voldoende te wapenen tegen buitenlandse concurrentie.

“Ik pleit voor een forse investering in de Nederlandse mediasector, zoals in de productie van hoogwaardige documentaires en series. Nu al geeft de NPO tientallen miljoenen per jaar uit aan drama en documentaires die door onafhankelijke producten worden gemaakt. Dat kan meer worden als geld dat verdiend wordt met die producties terugvloeit naar het fonds. Dat kan een deel van de reclame-inkomsten zijn, maar ook inkomsten van NLZIET, NPO Plus of Videoland, maar ook meer geld via kabelaars. Nu vloeit geld naar het buitenland en vindt geen besteding in ons land plaats. Van de miljarden euro omzet die bijvoorbeeld Vodafone/Ziggo maakt, vloeit haast de helft via Liberty Global (eigenaar van Vodafone/Ziggo, red.) naar het moederbedrijf in Amerika. Nederlandse media profiteren daar niet van.”

Kwaliteit
Van der Meulen hoopt dat er genoeg draagvlak is voor het plan. Met het mediaproductiefonds wil hij een transparant investeringsvehikel in het leven roepen voor private en publieke productiemaatschappijen die hoogwaardige series en documentaires willen maken. Niet tegen Netflix-productiekosten, maar minstens in dezelfde kwaliteit. Innovatie zou ook een doelstelling van het fonds kunnen zijn. “Nieuwe formats verzinnen kost veel geld. De markt investeert er te weinig in, omdat het risico te groot is. Programmavernieuwing, innovatie en talentontwikkeling zouden heel goed via het fonds gestimuleerd kunnen worden.”

Twan Huys
Is Van der Meulen niet bang om een VPRO-programma als Zondag met Lubach van Arjen Lubach te verliezen aan dezelfde marktpartijen? Lubach gaf onlangs aan voor miljoenen per aflevering wel naar SBS6 te willen gaan. Hij is er niet bang voor. “Ik vind het een beetje grootspraak. Ook een topprogramma of een toppresentator heeft een creatieve omgeving nodig die hem past. Twan Huys heeft net nog het verkeerde voorbeeld gegeven. Het programma wat hij bij RTL4 moet maken past hem niet. Ik vind dat mensen bij hun leest moeten blijven. Huys maakte een goed journalistiek programma bij de publieke omroep en in een omgeving als RTL lukt dat blijkbaar niet. Bij ons maken we typische VPRO-programma’s. In een creatieve omgeving die dat toestaat. Zondag met Lubach als ‘investigative comedy’ bij de commerciële omroep wordt een ander programma. Voor je het weet schuiven dan BN’ers weer aan. Daar heeft de VPRO een broertje dood aan. Hebben we ook tegengehouden bij Zondag met Lubach. Wij zoeken presentatoren met uniek eigen talent, zoals de relatief onbekende maar getalenteerde Ruben Terlou in de reisserie ‘Door het hart van China’.”

Reclamevrij
Aan het einde van het gesprek komt Van der Meulen nog even terug op de komst van de mediabrief van minister Slob. Na de inzichten die de minister heeft opgedaan bij alle mediapartijen eind vorig jaar, hoopt de VPRO-directeur dat er voldoende voor de sector wordt gedaan en dat de politiek hierin stappen zet. “Op onderdelen verschillen we van mening. Bijvoorbeeld een volledig reclamevrij publiek bestel? Ik zie dat niet gebeuren. Wel kan een deel reclamevrij worden, zoals rond kinderprogramma’s of onze online omgeving. Daarmee zijn we dan ‘publiek’ onderscheidend. Een reclamevrije publieke omroep is heerlijk, maar zonder STER verliezen we zeker 150 miljoen per jaar. Die investeer ik liever in mooie mediaproducties.”


In productie bij de VPRO
De VPRO maakt op dit moment een vervolg op de reisserie In Europa met

Lennart van der Meulen
Foto : Maartje Geels

verteller Geert Mak. In de vorige afleveringen In de serie leidde Mak kijkers door de geschiedenis van de twintigste eeuw. Het 20-delige vervolg gaat over de eerste twintig jaar van de 21-ste eeuw. In Europa komt in het najaar van 2019 op tv en online. Daarnaast volgt de VPRO nieuwbouwers in de nieuwbouwwijk Oosterwold in Almere. Hier bouwen Oosterwolders niet alleen zelf aan hun eigen woning, maar ze gaan ook over wegen en paden, groen, water en de openbare ruimte. De VPRO volgt hen intensief in hun keuzes in deze bijzondere gebiedsontwikkeling. Tot slot werkt de VPRO aan een tiendelige serie over de werking van het kapitaal in de wereld. Het wordt een hoogwaardige serie die ook op de internationale markt wordt aangeboden.

I

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*