Een nieuw kabinet moet weer gaan investeren in publieke media en een sterke aanwezigheid van serieuze mediaorganisaties online. Met beleid, subsidies en door geld dat in Nederland wordt verdiend aan media ook in Nederland te investeren. Alleen zo kan een sterke onafhankelijke mediasector blijven bestaan die essentieel is voor het functioneren van de democratie. Deze oproep deed VPRO-directeur Lennart van der Meulen vandaag met de Tweede Kamerverkiezingen voor de deur tijdens zijn nieuwjaarsspeech in de voormalige Bijlmerbajes, nu broedplaats Lola Lik.
De publieke omroep moet sterk zijn in de complexe onlinewereld waar de slag om beeldvorming, opinies en standpunten wordt geslagen, stelt Van der Meulen. Daarom moet een nieuw kabinet de publieke omroepen ook opdracht geven online te gaan: “We moeten daar zijn waar ons publiek zit. Op Facebook en Snapchat, met eigen YouTube kanalen, op Twitter als het helpt.”
Terwijl de kabinetten Rutte zware bezuinigingen doorvoerden op de publieke omroep verdwijnt geld dat in Nederland verdiend wordt aan media en informatie met bakken naar aandeelhouders over de grens, stelt Van der Meulen. Nederland is een wingewest voor kabelboeren als Ziggo en KPN, sociale media als Facebook, YouTube en Google, commerciële omroepen als RTL en SBS, en een videoboer als Netflix die miljarden verdienen aan andermans content.
Kabelaars, internetproviders, telecombedrijven en online mediaconcerns moeten volgens de VPRO-directeur, “een veel groter deel van hun inkomsten investeren in de programma’s en de content waarmee ze hun geld verdienen.”
“Ze moeten meer geld afdragen aan rechthebbenden en bijdragen aan mediaproducties. Met als stok achter de deur een bestedingsverplichting voor Nederlands product. In Frankrijk kan dat ook. Ik vind dat politici zich daarvoor hard moeten gaan maken.”
Volgens Van der Meulen moet het nieuwe kabinet aan tafel met de Ziggo’s, de Facebooks en de Google’s, “met de opdracht om met de Big Media een pact te sluiten en afspraken te maken over transparantie en verantwoording en over investeringen in Nederlandse content, programma’s, makers en journalisten. Met de ambitie om Nederland als kennisland met een florerende creatieve industrie te versterken.”
Geef als eerste een reactie