Nederland moet investeren in de mediasector. De overheid net zo goed als de markt. Een wereld die draait op nepnieuws en alternative facts en die wordt gedomineerd door presidentiële tweets en politieke propaganda vraagt om sterke, onafhankelijke mediaorganisaties voor feiten, meningsvorming en herleidbare opinies. Nederland kan het schudden als open democratie, creatieve samenleving of kenniseconomie als we niet in staat zijn onze eigen media sterk te houden.’ Dat bepleit VPRO-directeur Lennart van der Meulen tijdens zijn nieuwjaarstoespraak in Paradiso.
Mediaminister Slob wil in februari een media-akkoord van alle partijen in de mediasector dat onafhankelijk nieuws en een divers eigen media-aanbod moet garanderen, in april een nieuwe Medianota over de publieke omroep in de Tweede Kamer en voor het eind van het jaar nieuwe wetgeving. Volgens Van der Meulen is de vlucht voorwaarts die mediaminister Arie Slob dit jaar wil maken tot mislukken gedoemd als we niet meer gaan investeren in de mediasector.
Van der Meulen: ‘We moeten investeren in onafhankelijke journalistiek, in maatschappelijke media die de samenleving een stem geven en in programma-aanbod waarvoor extra geld nodig is: drama, documentaires, series, eigen formats, wetenschapsprogramma’s. En in techniek, innovatie en de bouw van nieuwe distributienetwerken, een gezamenlijk on demand platform voor alle Nederlandse producties, onafhankelijke sociale media en platforms.’
Volgens Van der Meulen moet er ook meer geld dat verdiend wordt aan het produceren, doorgeven en exploiteren van media, teruggesluisd worden naar de mediasector zelf. ‘Er zit genoeg ruimte in de nog steeds torenhoge rendementen van commerciële partijen. We moeten een hogere bijdrage van providers eisen voor doorgifte van programma’s en de inkomsten van Google, Youtube en Facebook belasten.’
Inzet voor het geheel van de publieke omroep
Voor de VPRO is het erop of eronder het komende jaar, aldus Van der Meulen. ‘Wij zullen moeten aantonen dat een bestel zonder onafhankelijke omroepen ondenkbaar is. Dat zullen anderen niet voor ons doen. En we zullen het tij moet keren binnen de NPO zelf. Want we worden door de NPO te veel beperkt in de bijdrage die we kunnen leveren aan het publieke media-aanbod.’
VPRO wil een zelfstandige maatschappelijke mediaorganisaties zijn. Met een eigen stijl, een eigen visie, eigen invalshoeken, vakmanschap en een eigen publiek. Van der Meulen: ‘We willen die expertise inzetten voor het geheel van de publieke omroep. Daarmee bedoel ik onze kennis van innovatie en nieuwe media, de ervaring met impact en interactie, onze netwerken en de steun van onze achterban en mediapartners.’
‘Om dat voor elkaar te krijgen willen we de nieuwe concessie in met een volwaardige erkenning, met een duidelijke inhoudelijke opdracht en de taak om waarde toe te voegen aan wat we maken. We willen meer zeggenschap over een stevig basisbudget voor ons programma-aanbod. Wat we maken, hoe we het maken en voor wie.’
Het nieuwjaarsfeest van VPRO en Human stond in het teken van de lancering van de nieuwe televisieserie De wilde ruimte waarin wetenschapsjournaliste en mediatalent 2019 Anna Gimbrere tot op de bodem uitzoekt hoe de mens de ruimte gaat kolonialiseren.
Van der Meulen: ‘Na klassiekers als 2001: A Space Odessey, Star Wars, Alien, Starship Troopers, Gravity en Missie aarde is het in maart 2019 de beurt aan VPRO’s De wilde ruimte, een ontdekkingssaga in zes afleveringen over overleven in het heelal. Dit voorjaar gaat de VPRO zelf op expeditie de ruimte in.’
Geef als eerste een reactie